Det här är något som jag grunnat en smula på.
Jag bor i ett tvåvåningshus byggt 1986. När huset byggdes så fanns det ett system med frånluftsvärmepump. Dvs, det sitter frånuftsventiler i taket på övervåningen, som suger in luft via ventilationsrör som sedan leds ned i frånluftsvärmepumpen på undervåningen. Det udda var att värmen inte användes för att värma vattenradiatorer eller golvvärme. Nej istället fanns det även ett system med förvärmd tilluft. Under varje element finns det hål i golvet där den förvärmda tilluft skulle strömma ut. Detta system hade klappat ihop och tidigare ägare hade ersatt det med en vanlig luft/luftvärmepump på undervåningen. Denna har jag sedan kompletterat med ytterligare en luft/luft på övervåningen. Det fungerar riktigt bra och jag gör av med cirka 13 tusen kilowatt per år. Ventilationen har jag nu löst genom att bara montera en frånluftsfläkt på varmvattenberedaren. (har helt kastat ut gamla frånluftsanläggningen). Dvs, frånluften går nu helt ut till kråkorna.
En sak har jag ändå funderat på:
Hade ju varit lite smutt att kunna återanvända frånluften och leda in denna luftström i luft/luftvärmepumpen. Dvs, varför monterar inte folk sina luft/luft ovanpå skorstenen så att säga?
Nu såg jag en gubbe som tydligen grunnat på samma sätt som jag. Hans lösningen tycks istället vara att dra ytterligare ett spirorör från utloppet på taket, ned till luftvärmepumpen. Det måste väl ändå vara lite fiffigt, men han borde nog kostat på sig lite rörisloering också. Ser ju visserligen helt sjukt ut, men borde väl vara effektivt?
Jag tycker det är lite märkligt att man aldrig tillvaratar den uppvärmda frånluften i luft/luft värmepumpar, men uppfattar det ändå som att det är tämligen vanligt på luft/vatten -anläggningar. Varför är det så? Matar man en luft/luft med varm luft måste ju verkningsgraden öka avsevärt eller hur?
http://www.byggahus.se/varme/sparar-varme-fordela-ateranvanda