Hej
Detta är lurigt, jag vet inget om Nibe's reglerutrustning men en del om Thermia's.
När man ställer upp VB-stopp nog mycket så ändras det i menyn från att visa grader til RP (reglerpressostat samma som driftpressostat och är orginalinställning), något liknande händer säkert med Nibe.
Man måste tänka på en sak när man ändrar VB-stopp, det att reglerutrustningen är elektronisk men RP mekanisk, när VB-stopp står på RP händer följande: vid VB-start startar reglerdatorn kompressorn och slår om växelventil, och lämnar sedan över till RP. RP och växelventil ligger i serie d.v.s så länge som RP är sluten så hänger växelventil kvar, när RP öppnar går växelventil tillbaka och driften överlämnas till reglerdatorn.
Ställer man ner VB-stopp så att den visar grader har reglerdatorn hand om driften hela tiden.
På Thermia har det varit en del lustiga fall när man har ställt VB-stopp på någon temperatur. Bl.a. när VB-stopp har uppnåts så har VP'n stannat även om det funnits värmebehov och sedan inte startat förän stopptiden har passerat. Är VB-stopp stält på RP går VP'n över till värmedrift direkt.
Jag har lagt märke till att meny13 visar Drift P = 0. Manualen visar att DriftP ska vara 1. Det betyder väl att driftpressostaten inte är i funktion. Jag kör med flytande kondensering. Värmepumpen är kopplad till en VVB/ack av egen tillverkning.
Är styret liknande Thermias blir det så då VB-stopp står på en temperatur, Drift P = 1 visas troligen bara då VB-stopp är ställt till att använda "Drift P" och VP'n är i varmvattenproduktion.
Prova med att höja VB-stopp så mycket som går så får du se om den växlar till Drift P.