Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är jag ocksÃ¥ med värmepump! (Mitsubishi Maximan)  (läst 7056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joshunznera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Japp, efter en hel del research och prisjakt har jag nu fått min LVP intallerad. Det blev en Mitsubishi Maximan SRK 35 ZD-S/SRC 35 ZD-SA

Att det blev en Maximan berodde på tre faktorer; bra betyg i RådochRön-testet, bra inköpspris och låg ljudnivå.

Jag bor i en typisk 2-vånings 50-tals trävilla med slätputsad fasad. Huset är rätt kompakt med en byggyta på 80kvm och med en bostadsyta på ca 140kvm. Innerdelen är placerad på hallväggen mitt emot trappan till övervåningen där merparten av de dagliga utrymmena finns.

Har experimenterat lite med inställningarna nu och det verkar som den fungerar bäst i "visp" läget dvs där luften vispas runt lite (inte bara upp/ned). Värmen sprids i hela övervåningen. Självfallet är temperaturen lägre ju längre ifrån innedelen man kommer, men det löser vi med att ha en rätt varm nedre hall  :)

Övrig värme i huset är vattenburen olja. Sedan jag slog på pumpen har jag shuntat ned pannan så den nu endast värmer de rum på undervåningen som inte nås av luftvärmen pga planlösning och stängda dörrar. Detta innebär ju att eftersom pannan går  (om än väldigt lite) så är skorstensstocken varm. Eftersom denna står mitt i huset så bidrar ju det till en del av grundvärmen. LVPn är istället tänkt att ta resten av uppvärmningen. JAg har inga ambitioner eller förhoppningar om att LVPn ska göra underverk, men kan jag spara några tusen om året så är jag nöjd.

Pumpen fick jag för ett bra pris tror jag: dryga 10.000:- Installationen gjordes "på fritid"  ;) av en seriös auktoriserad tekniker enligt konstens alla regler. Bland annat innebar detta att jag fick bygga ett tält med värme för att rören utomhus skulle hållas ordentligt varma under vakumsugningen

Nåväl nu är allt installerat och klart och framtiden får visa vad allt detta innebär i vedermödor och ev besparingar :)  JAg har köpte en drifttids/effekt-mätare från Jula för 199:- som bevakar all el den nya värmekällan förbrukar, så jag kommer ju att ha järnkoll på läget. Totalbesparing lär jag ju inte kunna räkna ut förrän om ett år ungefär, när jag ser hur mycket olja jag har förbrukat under samma tid.

Ã…terkommer med mer info "under vejs"

   

VaxholmEricsson

  • Gäst
VaxholmEricsson
SV: Nu är jag också med värmepump! (Mitsubishi Maximan)
« Svar #1 skrivet: 21 december 2005, 22:39:54 »
Snyggt!  AB+ för ett sådant break (och signatur ;D)

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är jag också med värmepump! (Mitsubishi Maximan)
« Svar #2 skrivet: 22 december 2005, 18:40:42 »
Låter ju riktigt bra !!!  ;)

Är det så att man ska bygga tält o hålla rören varma ute ( alltså är det ett krav för en seriös installation) ??? 

Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad joshunznera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu är jag också med värmepump! (Mitsubishi Maximan)
« Svar #3 skrivet: 23 december 2005, 17:41:09 »
Låter ju riktigt bra !!!  ;)

Är det så att man ska bygga tält o hålla rören varma ute ( alltså är det ett krav för en seriös installation) ??? 



Ja eftersom vacumet innebär att fryspunkten höjs. vattnet i rören fryser till iskristaller under det vacum som bildas om temp i/pÃ¥ rören är lägre än ca 10grader. Detta innebär att vattenmolekylerna inte försvinner som dom ska och att  att vattnet sedan försämrar funktionen och framförallt riskerar att rostskada vitala delar.

om jag fattade det hela rätt...

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!