Hej VB! Det är märkligt att man fortfarande inte begripit denna naturlag nummer 1 i husbyggande, att fuktig varm luft kondenserar på kalla ytor och skapar grogrund för problem...
Till ditt problem: är det bara "svart" på undertaket så handlar det om relativt snäll blånadssvamp, det ligger helt ytligt och har såvitt jag begriper bara kosmetisk betydelse. Detta åtgärdas genom att undanröja grunden till problemet, och det kommer du ju att få fixat om några veckor. Jag tror inte du behöver bekymra dej om det. Blånaden kommer inte att försvinna efter din planerade åtgärd men klimatet däruppe kommer gradvis att bli torrt nog för att inga ytterligare angrepp ska ske.
Det lilla jag snappat upp om detta kommer sig av att jag bor i en 70-talsvilla med ganska tvivelaktiga diffusionsspärrar på ovanvåningen. Detta i kombination med bristfällig takfotsventilation gav just blånad på undertaket som resultat. Jag fick experthjälp med diagnosen och vad som skulle göras. Åtgärder i mitt fall var att förbättra takfotsventilationen samt att installera en frånluftsfläkt i badrummet på ovanvåningen som alltid är på mer eller mindre, detta för att minska övertrycket en smula på ovanvåningen. Problemet verkar nu vara borta, ingen ytterligare blånad eller påväxt finns och klimatet däruppe är torrare. Experten jag anlitade tyckte att antimögelbehandling var överskattat, effekten är kortvarig och gör varken till eller från för resultatet på sikt i sådana här utrymmen. Det blånade träet kan man ev roa sig med att byta ut när takpannorna ska bytas om 20 år eller så

Det är mycket viktigt att du får dit en expert från Anticimex el motsvarande för att inspektera skadorna och som kan rekommendera rätt åtgärder. Kanske finns det någon typ av försäkring som täcker eftersom ditt hus är så nytt. Du har i alla fall gjort vad du kan för att begränsa ev ytterligare skador, detta genom att du nu anlitat folk att fixa till den saknade takgenomföringen till vp.
Lycka till!