0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
*grina*Hej,Har en nybyggd villa (sommaren 2004) på 180kvm och 2-plan. Råkade ut för ett byggföretag som gick i konkurs ungefär när huset blev "färdigställt". En av grejerna som hade missats var att returluften från IVT490 inte leddes ut från huset (genom taket), det blåste rakt ut i vindutrymmet.
Nu ser vi att nästan hela yttertaket är angripen utav mögel (vi upptäckte det när vi såg svarta prickar under takfoten på utsidan av huset som är nymålat 2004). Nocken skall vara en "ventilerad" sådan. Mina frågor är:1. Skall man skylla det helt på fel installation(miss) av värmepumpen eller skall man misstänka att det är fel på själva vind konstruktionen/ventilationen? (mao skall en ventilerad vind klara av att ta hand om den felaktiga luften som kom från värmepumpen?)
2. Vad kan jag göra som akut åtgärd för att rädda mitt hus? (har redan beställt jobbet för ventilationen/takhuv/takgenomföring men det dröjer några veckor innan hantverkaren kommer)? Skall jag sätt in en värmefläkt eller något för att torka ut vinden eller är det fel säsong för det (ännu mer kondens)?