Tänkte förmedla erfarenhet av test med värme från L/L v-pump via ventilationskanaler.
Har ett hus med frånluftvärmepump och tillkopplat tilluftsaggregat. Jag har införskaffat en E9DKE och tyckte att det skulle vara bra att leda värmen från den via ventilationssystemet. Utan den nya v-pumpen blir temperaturen på tilluften i vardagsrummet ca 15-20 grader över utetempen alltså ganska kall på vintern. Har därför placerat innedelen i en låda där jag leder in uteluften och tar ut luften därifrån till tilluftsaggregatet. Än så länge sitter temperaturgivaren i innedelen kvar på ursprunglig plats men tanken var att flytta den senare. För att få ut full effekt från v-pumpen har jag en vägg i lådan mellan insug och utblås. Så långt fungerar det bra men kapaciteten på tilluften är alldeles för låg för att få iväg all värme, så även då det var -15 grader var utgående luft från lådan över 30 grader och efter tilluftaggregatet nästan 50 gr. Det medför även att vattnet i frånluftspumpen blir så varmt att kompressorn där stänger av tidvis (vid något högre utetemp.) och verkningsgraden på denna blir alltså tämligen låg. Jag har även testat med dubbla seriemonterade fläktar för tilluften, jag har fortfarande undertryck i huset kanske beroende på att jag har stängt tilluftsventiler på övervåningen som ej används annat än tillfälligt. Något bättre transport av varmluften blev det men fortfarande kan jag ej utnyttja pumpens fulla kapacitet och el-elementen får jobba i stället, även vid någon + grad ute. Nästa steg blir nog att ta ett ganska stort hål i väggen till rummet intill (=vardagsrummet) och leda överskottet dit.