0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Har tittat på dessa Daikin Siesta 35 hos Polarpumpen, det finns dock ingen dokumentation på Daikin´s hemsida om dessa pumpar, är det hemligt? Vore ytterst tacksam ifall det finns manual/dokument på svenska likt era andra modeller att ta del av, vill INTE råka ut för mer trubbel än vi redan gjort.Mvh Tony
Kan du inte bara häva köpet om det är fel och köpa tex Nano x av en lokal Daikin återförsäljare om du behöver samma mått på innerdelen? Siesta verkar finnas tex i syd europa och det finns en del att läsa om den modellen, ser nästan ut som en efterföljare till Pixo.Att Daikin själva inte säljer modellen ställer en del frågetecken tycker jagInstallationspartner och polarpumpen är "samma" bolag.
Hej igen och hjärtligt tack för era svar, det uppskattas.Jag vet inte ifall vi får häva köpet helt, pumpen är redan installerad, vi köpte pumpen 24 Juli, fick den installerad i mitten av Augusti, när installatören kom med pumpen så ser vi att det inte är den vi köpt, de hade alltså skickat en äldre modell utan att påpeka detta för oss, jag ringde upp och då förklara dom att den vi fått va betydligt bättre och det va inget att oroa sig för, dom erbjöd oss då 2 biobiljetter, efter installationen så gav den ena innerdelen i från sig oljud och levererade inte lika mycket värme som innerdel nummer 2, alltså om den ena stod på 19 grader(den som inte är sönder) och den andra 24 grader så kom där betydligt varmare luft på den som står 19 grader. 1 Sept gjorde vi en reklamation enligt vad både installatören samt polarpumpen sa åt oss att göra. I okt kom installatören och försökte laga innerdelen, han misslyckades, och än i dag har inget hänt, vi har fått höra av oss precis hela tiden, ingen har överhuvudtaget kontaktat oss från vare sig Polarpumpen eller installatören. Vi får ringa och jaga hela tiden, nu senasr i Måndags denna vecka, då fick vi reda på av installatören att innerdelen skall bytas ut 8 Jan 2015.Efter att återigen påpekat detta för polarpumpen så fick vi i senaste mailet ett svar där våra val var följande (direkt kopierat från det mail vi fick)"Vi kan givetvis byta ut den för dig. Det har du laglig rätt till eftersom du/ni inte blivit informerade av oss vilken modell vi installerat. Men du skall också veta att den nya ger mindre värme. Och jag vill gärna ha nöjda kunder.För att ni ska bli helt nöjda skulle ni egentligen haft en separat värmepump i varje våning. Men då får du också 2st utedelar. Har du plats för det? Kolla runt lite och se vad du hittar, så får vi lösa något bra i så fall. Jag har själv Fujitsu hemma i Göteborg, och Fujitsu har flera modeller som ger grymt bra värme även vid riktigt kalla temperaturer. Daikin och Toshiba har också nya modeller. Och de har inte strypt sina kompressor som Panasonic har. Mitsubishi och Panasonic har ingenting som är nyare än 2 år.Väljer du att ha 1st kraftigare pump så kan det bli så att du får tillbaka några kronor. Men väljer du 2st nya pumpar så får du givetvis lägga till beroende på vad du väljer."Och vi vill ju inte ha en sämre än den vi har, för det är ju det han säger, väljer vi den vi från början köpt och betalt för så skall den vara ännu sämre!!! Vi har ju betalt för installation av en multisplit och har ingen aning om vad vi skall välja eller göra.Daikin, den vi har nu klarar inte minus 10 och den som jag skulle fått fråm början ännu mindre, det har dom påpekat för mig, vi har ca; 75kvm på nedervåningen, tjocka väggar, relativt nya fönster, högt till tak, och hyfsat öppen planlösning, på ovanvåningen kan det vara en med mindre effekt eftersom det lutar åt 2 st nya pumpar i stället för den multitjohejsan som vi först blev rekomenderade men där dom skickade en annan....... Förlåt om jag gör något fel här, men det är så oerhört frustrerande, vi känner oss verkligen totalt vilse och nonchalerade!Återigen, stort tack för era svar Mvh Tony
Återförsäljaren har rätt att åtgärda fel på produkten innan man som konsument har rätt att häva köpet.Nu har ni fått en modell installerad som ni inte har beställt och påpekat felaktigheter under en längre tid så jag vet faktiskt inte vilken rätt ni har att häva köpet om ni skulle vilja detta.Vilken modell beställde ni och vilken har ni fått installerad som ska vara bättre?
Ser inte att den ni fått skulle vara bättre som mailet beskriver!Ni har vad jag kan se bara fått en äldre modell som ska/har kompletterats med trågvärme i efterhand.Dessutom kanske bara med 2 års garanti vilket är vanligt om den inte kommer via någon av Panasonic Svenska distributörer men det borde framgå på kvittot om det är 2 eller den vanliga 5 åriga garantin.
Det är bra om det inte är samma då det finns siesta modeller som inte har den bästa kritiken på nätet.Har inte kollat dom riktiga modellbeteckningarna men du har säkert rätt.Varför ska man välja Siesta istället för Nano X om man har behov av innerdelens mått? Siesta verkar inte vara så mycket billigare så kunden borde känna sig "säkrare" om det är en modell som Daikin Sverige själva marknadsför till sina egna återförsäljare.