0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men du har väl en shuntgrupp till dina golvslingor? Isf. ska VP stå på "radiator" som jag beskrev ovan.
Den skall vara inställd på rad+golv. Har med delta t att göra.Har man bara raddar, är normal framl/retur 55/45, dvs delta t 10 grader.Golvvärme kanske 42/37? Delta t 5.Har man både och innebär det att framl är 55 och retur 40 (blandning av 45 och 37), delta t 15.Inställningen rad+ golv ger delta t 15.
Jag vill påstå att detta är en tankegroda, på 15 °C är nästan aldrig optimalt.Blandar man golvvärme + radiatorer så sitter oftast en shunt efter framledningen som ser till att golvvärmen får korrekt framledning, detta har inget som helst med värmepumpens framledning/retur att göra.Returen till värmepumpen kommer aldrig direkt från golvvärmen utan blandas med varmare retur från radiatorerna.Enda gången denna funktionen ska användas är om radiatorer - golvvärme är kopplat i serie så att vattnet först går via radiatorer och golvvärmen matas med radiatorernas returvatten som kyls ytterligare där, då kan på 15 °C vara OK.
Sitter där en extern cirkpump även för cirkulationen till radiatorerna?Hur ser shunten ut för golvvärmen, påverkas flödet i primärkretsen av golvvärmens cirkpump?Annars borde interna cirkpumpen i 750 dra ner på , du måste dock jämföra rätt värden.Jag tror det är BT61/BT62 som cirkpumpen styr mot.
Sitter där en extern cirkpump även för cirkulationen till radiatorerna?Ja (eller, nej inte unikt för rad, det går via GP6)
Hur ser shunten ut för golvvärmen, påverkas flödet i primärkretsen av golvvärmens cirkpump? Så här. Om jag förstår det rätt påverkas flödet i primärkretsen. Jag kör med konstant tryck (Cp1) på cirkpumpen till GV.Annars borde interna cirkpumpen i 750 dra ner på , du måste dock jämföra rätt värden.Jag tror det är BT61/BT62 som cirkpumpen styr mot. 750 har ju två cirkpumpar, men du syftar på GP1 förutsätter jag. (GP6 har jag på II).Normalt så ligger jag på 20Hz och 1-2% hastighet på GP1. Jag tolkar det som att det är det "minsta" VP kan värma och endast gradminuterinställning kan hjälpa mig där(?)Du har rätt när du antar att jag kanske inte jämnför rätt värden men USB loggningen ger mig inte BT61/BT62 så jag har bara "eye-test" på pannan för dT över BT61/BT62.BT3 (värmebärare retur) och BT12 (värmebärare fram efter kondensor) visar en dT och det kan vara den som jag säger visar BÖR:4 ÄR:~2.