Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Spara energi med smarta termostater?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Spara energi med smarta termostater? (läst 4595 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Freddan101
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 172
Karma +0/-0
Nibe F750
Freddan101
«
skrivet:
06 november 2014, 05:57:26 »
Citera
Vi har golvvärme på BV och radiatorer på ÖV. Har hittat en bra balans mellan dessa system och pumpen jobbar på som den ska.
I dagsläget står majoriteten av termostaterna på max som brukligt. Nu funderar jag på att skaffa Danfoss-termostater till radiatorerna för att kunna styra dessa trådlöst (mha. Z-wave) och spara energi. Tanken är att de dels kommer att stänga tillfälligt när sambon öppnar fönstret för vädring och dels sänker börvärdet när man lämnar huset under dagen. Slingorna på BV jobbar på som vanligt.
Nu är ju frågan om detta kommer bli någon energibesparing eller om det bara ställer till det i pumpen? I teorin kommer returvattnet blir varmare och pumpen behöva jobba mindre i "bortaläge" men av erfarenhet är Niben en känslig pryl så mitt ingrepp skulle mycket väl kunna få en motsatt effekt där VP istället skenar när man kommer hem och termostaterna öppnar.
Loggat
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Spara energi med smarta termostater?
«
Svar #1 skrivet:
06 november 2014, 06:39:34 »
Citera
Under vissa delar av säsongen kommer det att fungera bra, men om det är så kallt ute att värmepumpen ligger nära gränsen för eltillskott så lär eltillskottet hoppa in när ni kommer hem och temperaturen som under dagen varit lägre åter skall höjas.
Sen blir det ju självklart fler start/stopp om temostaterna stryper, hur det påverkar ekonomin är oklart, men rent generellt tror jag det är oehört liten ekonomisk besparing du kan göra.
Om du anser att den bättre komforten (mer sällan för varmt) vara skäl att investera så kan det dock vara värt pengarna.
Jag skulle inte rekommendera aktiva termostater på mer än 30% av den uppvärmda ytan om du inte har arbetstank.
En centralt placerad rumsgivare har du väl redan?
Om inte, börja med det.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 502
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #2 skrivet:
06 november 2014, 08:13:11 »
Citera
Besparingen över ett dygn är nog obefintlig.
Varför en vp ger mer effekt vid låga temperaturer. När sytstemet ska återvärma huste behövs högre framledning vilket sänker verkningsgraden på pumpen.
Det är bättre att försöka sänka framlednings temperaturen.
Alla ventiler öppna och sänk värmekurvan 1 grad
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Freddan101
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Nibe F750
Freddan101
«
Svar #3 skrivet:
06 november 2014, 08:24:16 »
Citera
Misstänker, som Rickard, att risken finns att jag köper mig problem. Man har ju lärt sig att en jämn drift är bäst för pumpen. Termostat och adapter är inte heller så billiga. Får räkna med 750 kr per termostat och vi har 6 radiatorer på ÖV. Även om det hade varit coolt att automtisera är ju ändå målet att spara en slant i slutändan.
Vad gäller rumsgivare så har vi en på BV men eftersom både golvvärme och radiatorer finns i samma klimatsystem har jag valt att inte styra mha. denna. Gör jag det blir det oftast för kallt på ÖV. Värdelöst att blanda trög och snabb uppvärmning i samma klimatsystem.
Churchill, bra idé med sänkning av värmekurvan. Dock hade jag tänkt att använda aux-ingången för "extern justering" när vi är iväg en längre tid (ex. semester) och då blir det en större sänkning. Tyvärr finns det ingen aux-ingång för att aktivera pumpens egna semesterläge vad jag vet?
Loggat
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem
shogo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 247
Karma +0/-0
Kön:
Inaktiv
shogo
«
Svar #4 skrivet:
06 november 2014, 20:02:41 »
Citera
Du kanske kan sätta en låg faktor på innetempgivaren så att systemet bara slappnar av marginellt utan stora variationer och utan att några slingor blir nedkylda.
Så har jag konstaterat hittills är bästa sättet för mig att hantera kamineldning, har termostaterna på max för att undvika att slingorna kyls av, blir då en mindre besparing vid eldning, men man slipper en i slutänden dyrare uppvärmning om en slinga stängs av och kyls ned, och när tempen återigen går ned så vill elpatronen vara med och hjälpa till.
Jag kör på faktor 1 o innetempen satt till 21,5 °C.
Loggat
Inaktiv användare (bor i lgh nu).
Freddan101
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Nibe F750
Freddan101
«
Svar #5 skrivet:
07 november 2014, 14:47:46 »
Citera
Mitt problem är att tempsensorn sitter på BV och sänkningen påverkar även radiatorerna på ÖV. Värmen från BV hittar inte upp så bra.
Loggat
erikje
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 62
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikje
«
Svar #6 skrivet:
07 november 2014, 20:55:00 »
Citera
Jag är testpilot för ett Danfoss Living Connect system under en period. Vi har ett 1,5 planshus med totalt 14 radiatorer vilket skulle medföra en stor kostnad att köpa ett sådant system. Jag ser inte att man kan göra någon större ekonomisk besparing med systemet. Givet den höga initiala kostnaden är det nog näst intill omöjligt att räkna hem investeringen. Däremot tycker jag det är mycket bekvämt med digitala termostater som man enkelt kan justera från ett ställe. Jag använder systemet främst till att undvika "värmetoppar" vid hög solinstrålning etc då jag ställt termostaterna på 22,5 grader. Detta bör leda till en högre returledningstemp vilket eventuellt kan ge en liten besparing i vissa lägen.
Loggat
Freddan101
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Nibe F750
Freddan101
«
Svar #7 skrivet:
21 november 2014, 07:22:36 »
Citera
Tack för bra input, erikje. Jag skippade termostaterna och lägger krutet på att automatisera mitt shuntsystem istället.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 796
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Putte79
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info