Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Ännu en- byta ut en radiator efter olycka
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ännu en- byta ut en radiator efter olycka (läst 3494 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
patwah
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
patwah
«
skrivet:
05 november 2014, 22:05:13 »
Citera
Mitt första inlägg och jag måste säga att detta är en riktigt bra sida och jag fått många tips, däremot har jag haft svårt att hitta svar om just min radiator som jag måste byta ut efter en olycka igår.
Jag flytte in i ett 50-talshus med bvp från Nibbe så sent som i Okt. Övervåningen är nybyggd 2008 med nya element och på nedervåningen har jag vad jag tror är originala flänselementen kvar. Igår gick jag runt med luftningsnyckeln o luftade en efter en och då på ett av dem gamla när jag vred om luftningen följde hella luftningsventilen med från elementet - SATAN vad vatten. När allt kaos lagt sig försökte vi få dit den igen med massa gängtejp, men den var gängpaj helt enkelt.
Idag har jag haft VVS killar hemma som tog med sig elementet och försökte svetsa/löda dit en ny ventil, efter provtryckning kom dem tillbaka och kopplade in och allt verkade frid o fröjd. Men nu visar det sig inte hålla, det kommer lite lite vatten sakta fram.
Det var värt en chansning men blir till att byta element till helgen.
Då undrar jag om man kan få lite tips på detta.
Jag har använt mig utav ett excel ark här på forumet som visar att med framvatten på 38 och retur på 31 på BV-pumpen så ger denna drygt 200w då tänker jag mig en av storlek lp21/lp22 då jag är begränsad till 900x600mm. Men då undrar jag hur man kan se/veta om man har 1-rörs eller 2-rörssystem samt vad jag behöver köpa för kopplingssats när det ser ut såhär som på bilden i bilagan. Jag är inte helt novis med att stänga av vp och tappa ur vatten eller skruva, men har dålig koll på dem olika anslutningskopplingar. Rören i golvet har en utvändig diameter om ca 270mm.
«
Senast ändrad: 05 november 2014, 22:07:29 av patwah
»
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
SV: Ännu en- byta ut en radiator efter olycka
«
Svar #1 skrivet:
05 november 2014, 22:18:31 »
Citera
Vilket vackert element! Kan du inte få jobbet omgjort med tätt resultat istället?
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
patwah
Nybörjare
Karma +0/-0
patwah
«
Svar #2 skrivet:
05 november 2014, 22:24:37 »
Citera
Ja visst tycker jag om utseendet på dessa så ska försöka få tag på "modernare" version av dessa, har sett att det finns på vissa håll.
Dessvärre vet jag inte om dom killarna kommer försöka ge sig på det igen då dem verkade lite skeptiska men ändå förhoppningsfulla på att det skulle gå att fixa till. Nu höll det ju inte riktigt 100%. Så jag vet inte om man ska ringa o be dem skruva ner o göra ett nytt försök, om man själv ska ge sig på att löda ytterligare eller få dit ett nytt element som man vet är 100% tätt.
«
Senast ändrad: 05 november 2014, 22:26:12 av patwah
»
Loggat
patwah
Nybörjare
Karma +0/-0
patwah
«
Svar #3 skrivet:
05 november 2014, 23:20:55 »
Citera
Lyckades få fram information om vilken typ av storlek det är på rören 270 borde bli 260mm utan massa färg, med andra ord R20 så borde då räcka med övergång och packning från R20 till R15 och sen en kopplingssats från ex. MMA. Men frågan kvarstår hur vet jag om jag har 2 rörs eller 1-rörs, antagligen 1-rörs med tanke på ålderna på huset. Men har ställt ner en radiator nu så kan man känna på rören imorgon om det skiljer sig något. Ser ju inga rör då dem går i golvet.. Kan man se det vid pumpen på något sätt annars?
Utefter denna information:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67653.0
«
Senast ändrad: 07 december 2020, 09:37:47 av Rickard
»
Loggat
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #4 skrivet:
05 november 2014, 23:29:45 »
Citera
kan nästan med 100% säkerhet säga att du har två rör system.
ett rörs blev vanligt först någon gång på 70-80 talet för att spara material.
Så i ett hus från 50talet med stora rör för självcirkulation och rejäla radiatorer = tvårör system
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
patwah
Nybörjare
Karma +0/-0
patwah
«
Svar #5 skrivet:
05 november 2014, 23:33:43 »
Citera
Aha, tack för informationen Lmf. Trodde det var så att 2-rör var något för modernare hus.
Dåså - då blir det till att byta element i helgen, har funderat en hel del under kvällen och det känns mycket tryggare
med ett nytt som man vet kommer hålla tätt många år framåt.
Dessutom tror jag försäkringsbolagen uppskattar det bättre om det händer något
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13326
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
06 november 2014, 10:45:07 »
Citera
Går det inte att borra upp hålet, skära ny gänga och skruva in en övergångsnippel?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
patwah
Nybörjare
Karma +0/-0
patwah
«
Svar #7 skrivet:
06 november 2014, 10:57:21 »
Citera
Jag har inte frågat vilka metoder de använde sig av innan de lödde/svetsade. De hade elementet på sin verkstad i nästan 3h så dem har nog trixat lite. Måste säga att jag litar på dessa
hantverkare, vilket det är sällan jag gör. Pratade med dem idag ang. den mikroskopiska läckan och fick positivt svar att det troligtvis är den lilla fyrkantiga nippeln (som skruvas på när det ska luftas). Denna kan tätas/oxideras av sig själv, vi skulle höras nästa vecka igen och kvarstår problemet då så ska de komma förbi och testa gängtättning.
Härligt med hantverkare som försöker lösa problem med lite praktiskt fix o trix arbete och inte bara genom att sälja nytt.
Med andra ord avvaktar jag med att byta ut elementet och ser hur det fortgår.
Mitt allra första hus så jag blir lätt lite stressad när saker inte fungerar som dem ska, framförallt när det har med vatten och göra
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 713
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info