Det kanske är pga en rejäl "snömössa" som vissa helst uppåt i landet klarar sej längre med LVp när snö isolerer bra
//Dalken
Det kan vara en av anledningarna, en annan kan vara att luftfuktigheten är väldigt låg när det är kallt och den klarar sig med färre avfrostningar.
Jag misströstade lite vid första kylan då det var ca -13°C och innertempen sjönk till ca 20,5°C redan vid denna måttliga kyla.
Jag upptäckte samtidigt att pumpen producerade mycket avfrostningsvatten och avfrostade ofta.
Anledningen till detta var troligen att älven som jag bor ca 20m från inte hade lagt igen!
Vid denna kallperiod tog älven ihop ganska bra och vid nästa knäpp till -18°C höll pumpen en innetemp på ca 21,3°C, älven tog ihop mer och tredje knäppen på annandan till nu har det legat mellan -17°C till -21,7°C och innertempen har varit som lägst 19,1°C längst bort från pumpen!
Till ämnet i tråden! När jag skottade på juldan (det kom 50cm på julafton) så hade snön längst ner mot gräsmattan smält och blivit slask trots att det var -20°C ute. Det är klart att det bevisar att marken innehåller mycket energi men också att snö isolerar riktigt bra som Cicero sa! Mvh Joakar