Hej,
Jag har hamnat i en knipa och saknar nu både varmvatten och värme i mitt hus. Jag skulle uppskatta all hjälp väldigt mycket!
En kort förklaring:
I augusti flyttade jag och min fru in i vårt hus. Huset är byggt 2006 och är ett 1,5plans-hus med 175 m2 yta. Uppvärmningen sköts av en NIBE Fighter 410P (installerad 2006) och golvvärme. Vi tappade trycket i värmepannan i lördags och hade enbart kallvatten. Då tryckte vi knappen för extra varmvatten, vilket satte igång elpatronen och fick igång värmen, och senare även då trycket i pannan till ungefär 0,5.
Det har dock varierat betänkligt och efter samrådan med NIBE:s telefonsupport fick jag tipset att lufta och sedan fylla på med nytt vatten. Luftningen går utan problem men sedan börjar problemen:
1) När jag ska fylla på vattnet i syfte att få upp trycket läser jag fel och missförstår när jag pratar med deras support och följer instruktionerna för att påfyllning av vattenvärmaren när den startas upp. Jag stänger av pannan och sätter igång en varmvattenkran och öppnar påfyllningsventilen (46 – numret avser den länkade manualen)
2) Det fungerar som det ska, varmvattnet slutar flöda och går till värmepannan istället.
3) Dock låter jag kranen spola i 45 minuter men det fortsätter. Oroad över att något har gått allvarligt fel stänger jag därför av påfyllningsventilen och öppnar istället den andra påfyllningsventilen (49) som ska fylla själva panndelen och radiatorsystemet.
4) Nu ska alltså trycket öka, men vad som istället händer är att inget sker. Det är fortfarande 0 i tryck.
5) Något förvirrad över detta försöker jag spola varmvatten (jag har stängt påfyllningsventilen (46)) men inget varmvatten kommer fram. Däremot får jag fram kallvatten.
Är det någon som har en idé om vad felet kan vara och hur jag ska börja felsöka?
Min manual:http://beskrivningar.capitex.se/data/CFil/4AKKIMQI/S7JSNOCV_q70_mFile_cmNone.pdf
Tack på förhand!