Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.  (läst 10033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.
« skrivet: 11 februari 2004, 14:16:17 »
Hur är det egentligen med detta, är det verkligen ett stort problem eller är det en skröna som blivit till en sanning?

Skulle vara intressant att höra med er som faktiskt drabbats av hoptryckta slangar p.g.a. isexpansion i borrhålet. Hur upptäcktes problemet, vad har ni gjort för att lösa det?

« Senast ändrad: 11 februari 2004, 14:57:34 av admin »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2004, 11:13:41 »
Kan va en skröna, många har hört om det, men ingen sett det....
Jag vet faktiskt om en testanläggning hos en tillverkare av VP, men det var i "borrornas"
barndom, dom värmde hela industrilokalen med en vp o skitklen klen borra. Stort uppslaget i
loklatidningarna, kort därefter frös hela skiten ihop...... dom fick stopp...... då fick vi lära oss
att bergvärme då skulle man ha två hål och öppet grundvattensystem och återföra vattnet
till ett av borrhålen.... dålig utväxling på det hålet minst sagt... (ingen nytta alls)

Men det är det lönsamt på sikt att borra "extra" djupt.... kostnaden för extra meter när
borriggen finns på plats är låg... säg 150 max 200:-/meter inkl. kollektorslang och sprit.
om en offert ligger på säg 120´. Om man då väljer att borra 20 meter extra och det tillkommer 4´
kan man sova lugnt om natten... ingen risk för låga brinetemperaturer (tex vid konv från olja
kan även kalkylen va fel).
4´på säg 20 år (egentligen 100 år) och dagens ränta vinner man tillbaka påstår jag....

Dessutom (som jag stött på några gånger) när bef vp är uttjänt efter ca 20 år, byts den ut till en
ny och effektivare. Då står alla o gnuggar sina "energiknölar" hur gör vi nu vi har ju redan
(för) låg brinetemperatur.
På 5 säsonger har jag haft +1 grad in som minst, kanske totalt 20 dygn.
Normal minimi temp in på vintern är +2 grader. Drifttemp ligger oftast minst en grad högre,
min.temp uppnås tex vid värmedrift o direkt på det vv drift....
jag lät borra 20 meter extra (som jag prutade åt mig)
gissa om jag är nöjd....
jag kikar i effektdiagrammet nästan varje vecka (sjukt eller hur).
Anta att jag har höjt snittempen in med 3 grader.... då avger min vp ca 7% mera energi...... då
minskar min elförbrukning till vp med minst 10-15%....... hur faaxx då frågar ni nog.....
jo 7% mera effekt ur vp ger 7% mindre drifttimmar.... men på vintern minskar den dyra
elpatrontiden,  pga att vp avger högre effekt, det ger en besparing pÃ¥ 3-4 ggr den högre effekten...
10-15% blir ändå inte så mycket i mitt fall, en struntsumma 500-1.000:-/år........ men många
bäckar små...
tillverkarna är tramsiga tex. thermia vill inte släppa läsbara effektdiagram dom har ett mikroskopiskt
i sin inst.anvisning. det tycker jag är urdåligt....
Rätta mig om jag har fel....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Re:Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2004, 18:20:19 »
Citera
Anta att jag har höjt snittempen in med 3 grader.... då avger min vp ca 7% mera energi...... då
minskar min elförbrukning till vp med minst 10-15%....... hur faaxx då frågar ni nog.....
jo 7% mera effekt ur vp ger 7% mindre drifttimmar....

Jag håller inte riktigt med om matematiken. De flesta värmepumpars effekt ökar med ca 3,5 % per grad. 3 grader högre köldbärartemperatur ger 11 % högre effekt. Men kompressorn arbetar hårdare pga högre insugningstryck så elförbrukningen ökar ca 4 %. Elförbrukning för samma producerade värmemängd minskar alltså 7 %. Sen blir det lite ökade förluster på varma sidan pga de större temperaturdifferenser som 11 % större effekt ger. Där försvinner lite grand. Nettovinst 6-7 %.

I ditt fall betyder väl inte minskad tillsatsel så mycket, det verkar inte finnas så mycket tillsatsel att spara in på. Däremot betyder det mycket för dem som ligger på 50-60 % effekttäckning.

Medan jag ändå skriver: Har funderat mycket över dina 2x20 meter markslinga och det faktum att du kan få 3 grader vintertid. Kan inte få ihop det med Jämtland, har inte hört talas om varma källor och vulkaner där. Har du någon gång mätt temperaturen på vattnet i borrhålet vintertid när pumpen går? Det skulle vara mycket intressant att veta temperaturen där. Det borde rimligtvis vara tjäle på det djup slangen ligger så markvärmen kan inte hjälpa till vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2004, 22:40:16 »
Roland.... ang ytjord i Jämtland.... vi har normalt ingen tjäle i "orörd" mark.... snötäcket isolerar
mycket bra (bättre än gullfiber), snöfattiga vintrar har väl funnits men är extremt ovanliga.....
men tempen i orörd mark, är ju över året mycket lägre här uppe... iofs gäller det även
bergborror.... farsgubben mätte grundvattendjup i tiotalet orörda borror och i en borra var
det även en termometer.... synd bara att inga siffror finns kvar.... (70 och 80 talet) det var SGU
som han skötte det åt.... så viss "forskning" finns på grundvattenområdet....
Ang tempen in.... jag har iofs aldrig mätt med en riktig proffstermometer, nån gång ska jag låna
hem en från jobbet...
Men jag har nästan aldrig ens rimsfrost på returledningen.... en annan anläggning med fyra borror
som jag hjälper till med har ca -4 ut vid kyla och 0- -0,5 grader in. Där blir det minst 5 mm
rimfrost på returventilerna och det blir lite is även på strypventilerna på "stigen"....
Det var mycket vatten när jag borrade det kan ju oxå påverka, svårt att säga säkert vad som
är hönan och ägget....
Viss återladdning sker dock helt säkert... en borra återhämtar sig inte helt på sommaren....
lite lägre temp får man räkna med, det sjunker sakta flera år som du vet... men något som jag
sett är att jag har  höga temperaturer in pÃ¥ sommar och lÃ¥ngt in pÃ¥ senhösten......
Siffror kan va svårt... håller med dig i resonemanget...... men vet du att energiförbrukningen
ökar så "mycket" vid högre temp på brine... på Thermias lilla effektdiagram är det nästan omöjligt
att se någon ökning alls.... iofs urdåligt diagram som sagt... På vår 25 kw IVT ser det ut att öka
högst 10% på 15 graders högre brinetemp!? diagrammet fanns åtminstone förr på nätet..

Det skulle va mycket kul om nån kompletterade med ytjordvärme enligt våra ideér, många har ju
problem med låg brinetemp för dom med lämplig tomt vore det en ekonomisk lösning, eller hur...
om det nu funkar så bra som vi tror.......
En borra på våran stora anläggning är alldeles för kall, men det är en fruktansvärt olämplig
tomt tyvärr, vi har pratat lite löst om att förstärka.... nu gick dessutom installatören o konkurs
roligare om man har med sig dom i diskussionen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Hopptryckta slangar p.g.a. underdim. energibrunn.
« Svar #4 skrivet: 06 april 2004, 20:52:41 »
Förr var det vanligare med ihoptryckta kollektorer.
Min värmepump, Thermia Energimyran, är 13 år gammal. Den är direktförångande, har kopparör istället för slang och endast 40 meters borrhål på 5 kW avgiven effekt.

Det här var vanliga värden på min tid och det ledde ofta till ihoptrykta rör. Ja, det är även något som min installatör har sett.

Med slang istället för kopparrör, längre borrhåll och större invändigt mottryck från vatten-spritblandningen, så har problemet minskat avsevärt, kanske försvunnit?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 394
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!