Hej!
Måste bara tacka för ett suveränt forum!
Jag har ganska nyligen köpt ett hus och efter förra vintern så har jag bytt alla element på nedervåningen efter som dom gamla var anpassade för oljeeldning( små och tunna element som behövde hög temp) mot element med dubbelpanel i lite olika storlekar. Jag räknade inte något speciellt när jag köpte dom utan gick på större = bättre
Eftersom jag tyvärr har 1rörssystem med 2 slingor, en för nedre och en för övreplan tror jag. så har jag lite frågor. Jag upplever att dom sista elementen i slinga 1 inte får tillräckligt med cirkulation (värme). min cp står på läge 3 och tycker endå att de inte riktigt räcker.
Kopplen är av sorten MMA FEA och köpte inga termostater. Tänkte om jag skulle justera med bypassen MEN de kanske var dumt?
SÅ lite frågor.
1.Hur vet man om cp har tillräckligt med kraft att pumpa runt hela systemet? Har ökat volymen i hela systemet.
2.Tycker att pumpen gör väldigt många starter, startar värmer radiatorvattnet ett litet tag och sen lägger av och startar kort därefter igen.
3. Har också märkt när pumpen värmer Vv så sjunker trycket i expansionskärlet och återgår till nästan lika tryck efter avstängning.
4. Hur "trimmar man lättast in ett 1rörsystem?
Lite info om huset.
160kvadrat delat på entréplan och övervåning
Byggt 1981
Ivt greenline 5kw? 100m borrat. Installerat 1998 (kortborrat men har tänkt införskaffa Fronluftsmodul)
Bor i dalarna
Är väldigt tacksam för svar! vinter närmar sig med stormsteg!