Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har bytt ut alla element på nerevåningen och behöver lite hjälp ang justering  (läst 4182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nixe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Ivt greenline compact 5kw
Hej!

Måste bara tacka för ett suveränt forum!

Jag har ganska nyligen köpt ett hus och efter förra vintern så har jag bytt alla element på nedervåningen efter som dom gamla var anpassade för oljeeldning( små och tunna element som behövde hög temp) mot element med dubbelpanel i lite olika storlekar. Jag räknade inte något speciellt när jag köpte dom utan gick på större = bättre   :)


Eftersom jag tyvärr har 1rörssystem med 2 slingor, en för nedre och en för övreplan tror jag. så har jag lite frågor. Jag upplever att dom sista elementen i slinga 1 inte får tillräckligt med cirkulation (värme). min cp står på läge 3 och tycker endå att de inte riktigt räcker.

Kopplen är av sorten MMA FEA och köpte inga termostater. Tänkte om jag skulle justera med bypassen MEN de kanske var dumt?

SÅ lite frågor.
1.Hur vet man om cp har tillräckligt med kraft att pumpa runt hela systemet? Har ökat volymen i hela systemet.
2.Tycker att pumpen gör väldigt många starter, startar värmer radiatorvattnet ett litet tag och sen lägger av och startar kort därefter igen.
3. Har också märkt när pumpen värmer Vv så sjunker trycket i expansionskärlet och återgår till nästan lika tryck efter avstängning.
4. Hur "trimmar man lättast in ett 1rörsystem?

Lite info om huset.

160kvadrat delat på entréplan och övervåning
Byggt 1981
Ivt greenline 5kw? 100m borrat. Installerat 1998 (kortborrat men har tänkt införskaffa Fronluftsmodul)
Bor i dalarna
 

Är väldigt tacksam för svar! vinter närmar sig med stormsteg!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30708
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag gissar att din IVT inte har nån display?
I så fall bör du skaffa en IR-termometer och mäta upp temperaturen på ingående/utgående vatten ur värmepumpen.
Om din värmepump har både extern och intern cirkpump så bör du även kolla upp temperaturen på bypassen (röret mellan retur och framledning som sitter utanför värmepumpen).

Tempdiffen mellan värmebärare in/ut bör vara ca 7-8 °C då kompressorn går (ej elpatron) och värmer huset.
Tempdiffen mellan stigare och retur (om du har extern CP) bör då vara lite lägre, man vill inte att flödet går fel håll i bypassen (nämnd ovan).

Angående trycket så kanske du har dåligt tryck i ditt expansionskärl, förtrycket bör vara ca 0,5 bar.
För att fixa till detta bör man stänga av grejerna, stänga alla avstängningsventiler mot värmesystem, öppna säkerhetsventilen och pumpa i 0,5 bar i expansionskärlet med t ex en cykelpump med manometer.
Det kan också vara trasigt, och då är det bara att byta (det fixar man oftast lätt själv).

Jag har ganska lite erfarenhet att trimma 1-rörsystem, men jag tror det kan vara ganska meckigt att justera till flödena ordentligt.
Har du möjlighet att justera slingorna mot varandra? Typ nån trimventil på själva slingan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mattias (nixe)

  • Gäst
Mattias (nixe)
SV: Har bytt ut alla element på nerevåningen och behöver lite hjälp ang justering
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2014, 05:57:11 »
Hej!

Stämmer bra pumpen har ingen display. Har läst runt på forumet hela helgen och har förstått att jag måste införskaffa en ir-termometer :)

Det sitter bara en cp och den sitter i pannan. Kom på en teori efter jag postade första inlägget.

Eftersom vattnet vill gå den lättaste vägen så har den mesta värmen gått direkt till slinga 2 (fast den är strypt med 12mm rör ifrån 15mm) värmt vattnet fått tillbaka varm retur och då tycker pannan att den har värmt tillräckligt och stänger av. Låter detta rimligt? Hittade även en kran (slinga 2)med handtag som jag har strypt lite och tryckte att slinga 1 började funka bättre men fortfarande inte 100%.


Ang trycket i expansionskärlet så har jag siktat på 1.2bar  och fyllt detta medhjälp av kranen på inkommande vatten. Är detta tryck för högt?

Mvh
 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Förtrycket som Carl nämnde är lufttrycket i expansionskärlet som man fyller med kompressor när systemtrycket (vattentrycket) är sänkt till noll.
Det är lite svårt att bara byta till större radiatorer mär man har ettrörssystem, ofta måste man dela stammen och
Göra två slingor av den för att få effekt av radiatorbytet.
Annars är principen, mer öppen injusteringsventil  ju längre bak man kommer i slingan. radiatorerna kommer antaglige inte att bli varma över hela sin yta men det får man köpa för att få balans i hela systemet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30708
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter rimligt att ena slinga kortsluter flödet som du själv kom på.
Du bör justera flödet (strypa på den som kortsluter) tills det blir ungefär samma returtemp på båda slingorna.

Själv har jag ca 1 bar i radiatorsystemet, men det är inte normalt om det varierar mycket, hos mig varierar det ca 0,2 bar mellan sommar och midvinter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mattias (nixe)

  • Gäst
Mattias (nixe)
SV: Har bytt ut alla element på nerevåningen och behöver lite hjälp ang justering
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2014, 06:34:56 »
 Och dela av sling 1 skulle vart de absolut bästa men de känns inte som ett alternativ blir för mycket utanpåliggande kopparrör.  Ang trycket i kärlet så sitter det väll inte en blåsa i den som man ska luftfylla för att bygga tryck? 

Låter rimligt att ena slinga kortsluter flödet som du själv kom på.
Du bör justera flödet (strypa på den som kortsluter) tills det blir ungefär samma returtemp på båda slingorna.

Själv har jag ca 1 bar i radiatorsystemet, men det är inte normalt om det varierar mycket, hos mig varierar det ca 0,2 bar mellan sommar och midvinter?

Jag  har strypt slinga 2 med en kulventil och därigenom fått mer cirkulation på slinga 1. Men det har börjat susa i slinga 2 med strypningen. Finns det en bättre ventil för att strypa ett system utan att få missljud i systemet?

En ir-termometer ska införskaffas och för att mäta returtempen men även efter varje element.
Hur mycket ska de skilja på ingående och utgående på elementen?

Tack för alla svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30708
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Expansionskärl av typen tryckkärl har ett gummimembran som har luft på ena sidan, luften ska ha ett visst mottryck för att det ska funka.
Det sitter oftast en bilventil eller liknande på luftsidan där man kan pumpa in luft vid behov.

Det finns riktiga injusteringsventiler, typ STAD, tyvärr är de ganska dyra, kanske det funkar med en skjutventil eller en returventil?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Energilogik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du radiatorventil eller trimventiler så kan du justera in kv värde med flödet du behöver för det specifika rummet.
Behöver du hjälp med detta hjälper jag gärna till, hör bara av dig.

Mvh

Utloggad Nixe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Ivt greenline compact 5kw
Om någon söker runt och hittar min tråd så kan jag uppdatera lite vad jag har gjort!

Jag har bytt expansionskärl membranet var trasigt så hela kärlet var vattenfyllt. De var orsaken till att trycker varierade så mycket.
Efter bytet så tycker jag att hela anläggning funkar mycket bättre. Jag ska börja ställa in varje element nu med hjälp av en ir-termometer nu när det har blivit lite kallare. 

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!