0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Om du går in i servicemenyn och stegar ner till manuell test och pila ner till loggtid där kan du gå in och ändra från m1 till m13 då får du cirka hur många starter/dygn,Nackdelen är att det blir smått men då kan du räkna topparna så ser du hur många starter.
Det var Exakt det jag skrev! Att ändra loggningsintervallet. Antar att det inte finns något annat sätt?
Hallå. Kom hem sent igår så hann inte med så mkt.Antal starter inatt : 12 på 8 timmar.Flödesmätare har max längst ned. flödet där nere är lågt. Men där har vi hyfsat varmt.Flödet där upp är högre (2l/min ca). där är det kallt.De två rummen där jag har kallt har väldigt lågt delta t mellan till och från vattnet. Har för mig ca 1-2 grader medan de andra har betydligt högre.Vad kan detta bero på?
Här har skrivits många gånger vad det beror på... Du har inget flöde där, jag,kan inte tro att flödet skulle vara så högt att deltat verkligen skulle vara 1 grad. Kan det vara luft i slingorna? Varför prövar du inte att höja flödet till 3 l o minska temp diff tll 6. Detta minskar även antalet starter. Du har fått detta tips av många personer här
Som sagt, du har inget flöde att tala om någonstans.Ta och försök lyssna när folk försöker hjälpa dig. STRUNTA i delta hit och dit nu.ÖPPNA alla flödesbegränsnade ventiler HELT. SÄNK kurvan ev redan nu, annars när du svettas för mycket i natt.NOTERA temperaturerna i rummen i första hand, och stryp efterhand de varmaste rummen tills du får rätt temp i förhållande till övriga rum.FINJUSTERA inställningar på värmepumpen fö att nå exakt till önskad temperatur i hela huset, oavsett utetemp.
HallåEnl. beräkning skall flödet vara 0.8 l/minut i de små rummen. Nu har jag ca 2.0 l/minut och det är ingen skillnad på temperturen i de små rummen (imorse 17 grader). Jag ändrade för några dagar sedan delta t i optimum till 7 från 8 grader. Ingen märkbar skillnad i temperatur men möjligtvis lite färre starter.Jag håller med dig om att det verkar konstigt att delta t skulle vara så lågt pga för högt flöde.Jag börjar mer och mer fundera över om det ens finns några slingor i de små rummen eller om det är nåt fel på dem.Jag kan försöka maxa flödet från Pumpen ikväll och se om det märks någon skillnad på temperatur imorgon.Luft i systemetAng. luft i systemet, hur tar jag reda på detta? Kan man ha luft i endast i de små rummens slingor? Hur fungerar det?