Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstråd tips och trix för hemmapularen
Nu var det några år sedan man fick fixa och dona sist. Nu har det varit några år med sporadiska besök men nu måste det skapas några klurigheter så jag kommer nog att vara aktiv här ett tag.
Jag gillar att duscha, länge. Smolken i glädjebägaren är att det känns som ett fruktansvärt slöseri. Därför har jag läst det jag kommit över om avloppsvärmeväxlare genom åren. Nu är det äntligen dags att kunna få sätta igång ett byggprojekt där jag kan montera in en värmeväxlare.
Avloppsvärmeväxlare har kommit upp några gånger men det var ett tag sedan det avhandlades mer ingående.
Det verkar finnas lite olika lösningar varav vissa huvudprinciper sammanfattas av denna leverantörs 4 alternativa produkter.
http://www.hei-tech.nl/en/recoh-vert.htmlMina förutsättningar är att jag har ett duschrum, beläget på plan 2 dvs jag kan ge avloppet en vertikal fallhöjd på ca 5 m från golvnivå i badrum ner genom entreplan och ner genom källarplan till betongplattan i källaren vari avlopp ska gå.
Den jag främst fallit för är deras vertikallösning, inte minst för att de anger effektiviteten till 66% (effektiviteten är beroende på hur man kopplar ihop allt), vilket anges till att vara betydligt högre än för deras andra lösningar vilka pricipiella lösningar jag funnit även på andra ställen.
http://www.hei-tech.nl/en/recoh-vert.htmlDet är lite olika längd på deras vertikala pryttlar och jag uppfattar att det är 2,1m versionen som ger effektiviteten på ca 60%. Om man sätter två efter varandra (vilket min 5meterslösning torde bli med marginal) får jag då ,60+ ,40*,60 dvs 84% (,66+ ,40*,66= 92,4% effektivitet då?
Hemmapularlösningar som liknar denna återfinns tex här.
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/e85/warmtewisselaar/warmtewisselaar.htmlTror det är aryan här som bistått med exemplet.
Ja hade lite respekt för konformning medelst såg och efterföljande tätning som ska vara långsiktigt tät och livsmedelsgodkänd. Presskopplingar löser övergången och tätningen mellan yttre och inre röret galant, om de nu håller länge.
Att bygga sig en liknande värmeväxlare som är 5 m lång torde, med priser från Rinkaby bli:
5 m rör 54/51 mm 1830 kr
5 m rör 42/39 mm 1115 kr
2 st Tkopplingar 54*28*54 526 kr
2 st Trörsförminskningar 214 kr
3685
Nu tog jag priser från mod M, mod V är lite dyrare (Tröret är nästan dubbelt så dyrt), och då jag senare kommer att ha mycket svårt att kunna byta ut kopplingarna vill jag inte fuska med något av sekunda kvalité så om mod V håller längre än mod M så är det det värt den knappa tusenlapp som skiljer.
Bör man löda med lödkopplingar i stället för att använda presskopplingar? Om stödhylsa krävs till det yttre röret (krävs för tunnväggiga rör) för att uppfylla klämkopplingskrav så blir det klurigt att använda klämkopplingar och att få igenom någe vatten….
Vilket lödtenn kan man ha till dricksvatten? Det är visserligen bara duschvatten men jag vill ändå ha livsmedelsgodkänt lödtenn.
Hur får jag innerröret att vara centrerat? Antar att jag skulle kunna löda dit 2mm tjocka bitar runt om på jämna avstånd för att få in distansklossar så jag får mittenröret centrerat.
Mina förutsättningar är att jag har ett Badrum, beläget på plan 2 dvs jag kan ge avloppet en vertikal fallhöjd på ca 5 m från golvnivå i badrum ner genom entreplan och ner genom källarplan till betongplattan i källaren vari avlopp ska gå.
Jag tänker som så att från dusch har jag 50 eller 75 för avloppsrören genom duschgolvet från dusch och handfat vilka sen vinklar neråt och övergår ner till den dimension som jag låter kopparavloppsröret ha. 90gradersböjen i golvnivå duschrummet ska vara ett Trör så man kan rensa uppifrån om det skulle bli stopp i strypningen till kopparröret.
De talar om att man behöver två barriärer mellan gråvatten och tappvattnet. Behövs det? Är inte kopparröret tätt och skulle det läcka så är trycket högre i tappvattnet så flödet lär väl då gå åt rätt håll…
Här finns mer info och animeringar:
http://recohvert.com.au/Denna uppmärksammar mig på att man ska låta det uppvärmda vattnet gå både till dusch och till vvb. Jag har inte bedömt hur stor andel som går till duschen och hur stor andel av det vatten som kommer att värmas som går till köket. Jag ser inget hinder mot att vatten som används i köket får ta en tur genom huset först.
http://www.showersave.net/products/recoh-vert-rv-3/på sidan 3 anges effektiviteten för olika inkopplingar ( option 2, se avsnitt 3.6, lär minska risken för legionella, mycket rör blir det…)
stycke 3.5 är viktig.
http://www.showersave.net/wp-content/uploads/2014/06/Installation-manual-RV-V3-BPD-200514.pdfrotatorn i 3.7 verkar bara vara några krökar men sen så verkar det finnas någon fläns eller liknande på insidan som roterar vattnet lite till för att få till effektiviteten.
Detta är en liten note to self och en förhoppning om glada tillrop från intresserade.
Mvh
Karl