Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Avloppsvärmeväxlare, dimensioneringstråd tips och trix för hemmapularen  (läst 29124 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18169
Rostfria rör i lämplig dimension bör finnas på skroten till ok pris kan ju finnas koppar också om man har tur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 93
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Vad kan man få för värmeöverföring om man kör rostfritt avloppsrör (säg 4 meter) som man lindar pex på?
Min tanke var att ev värma pexen så att den lindas ganska tajt, och/eller sedan värma upp hela det rostfria röret med gasbrännare inuti och trycka på lite tryckluft på pexröret så att röret dels återfåt sin dimension och att man får större anläggningsyta mot det rostfria.

Jag kan nämnligen få tag på båda delar gratis.. bara orken som behöver hittas innan man kan sätta igång.

(jag har länge tänkt på detta, min första ide var att ta kopparrör för avloppsvattnet, sedan ett relativt grovt PE-rör där jag hettar upp ändarna på och krimper fast PE-röret mot kopparröret. har tillgång så jag kan få fastsvetsat in/ut-lopp, men teoretiskt sett borde det gå att borra och gänga på kopplingar direkt. (har dock aldrig provat), men skrotat iden då det bör vara dubbla barriärer)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag skulle inte bygga vvx av plast för det har så dålig värmeledningsförmåga.
Fast det kan ju kompenseras med större yta. Fast här är det så små tempskillnader så jag misstänker att man vill ha den så bra som möjligt för att det ska vara lönt.

Varför vill man ha dubbla skyddsbariärer? Det har man aldrig annars på någon vvx.

Jag tror att man måste tänka sig för innan man blandar plast och metall pga olika längd utvidgning vid temperatur.

Urban

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18169
Hittar ingen bra anledning till dubbla barriärer en barriär bör räcka bra bara det är riktigt gjort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4485
  • Kön: Man
2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt energiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Mmmm 10 papp hägrar. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ett kopparrör där det inte finns några skarvar, ens lödda som det skulle kunna läcka bakterier igenom är tätt nog för mig iaf.
Min tanke med PEM var att ha en liten överlängd på den slangen, så att kopparröret ska kunna utvidga sig. Troligen är det helt onödigt dock pga begränsade temperaturskillnader och elasticitet i PEM.
Tanken var inte att klämma PEM runt koppar med slangklämmor elle så, Urban, utan att svetsa dit med riktiga svetskoppliungar och gänga det hela i motsvarande rördelar som lötts utanpå kopparröret.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Det verkar vettigt att använda riktiga kopplingar, även om jag inte förstår hur du ska kunna gänga i båda ändar samtidigt utan lekande muttrar.
Längd utvidgning är kanske inga problem vid dessa temperaturer. Men rören ligger parallellt utan någon rörelse skarv.
Det finns också tryck vatten plaströr med limskarvar. Om det kan vara något.

Urban


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Eftersom det är samma gänga i båda ändarna (en utvändig xx/yy), så ärr det bara att gänga över ände 1 och skjuta in hela kopparröret i PEMen, och fortsätta gänga. Eller så gängar man resp koppling utifrån från varje håll och avslutar med att svetsa kopplingarna mot PEM istället.
Eftersom man kan välja en liten överlängd på PEMen och den då bara blir ngt krokig kring det raka kopparröret, så kan det sistnämnda sträcka på sig lite utan att det blir ngn dragspänning att tala om i PEMen. Dessutom klarar ju dessa rör o svetsar en del inre tryck, dvs dragspänning, de är ju gjorda för 16 bar om jag inte minns fel. Allt detta går ju att räkna på förstås.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Det är ju lysande!
Att svetsa i efterhand!
Berätta gärna hur det går.
Urban

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
Jag kollade denna möjlighet att spara energi för en tid sedan, hittade bl.a. dessa länkar då:
http://www.klimatsmart.se/nyheter/hem-tradgard/duscha-var-tredje-minut-gratis.html
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=49dvsb3x&gInitPage=1
först var jag inne på denna principlösning men sen så såg jag den andra principen med två rör och täntke att då slipper man två lager material mellan vätskorna som dels kostar material dels försämrar utbytet, ett aldrig så litet glapp torde ge isolerande verkan.
Min ide om att ha tunna långa värmeväxlarrör har bedömts orsaka risk för stopp. Anledningen till att jag kunde få för mig att det skulle funka var att jag funderade över hur ofta det blir stopp i röret från badkaret till avloppet. Jag räknade med 5 cm tryckfall som rinner med god fart i 1 m rör av sisådär 32 mm ytterdimension. Dels verkar det svälja duschflödet, dels verkar det inte vara där det blir stopp. Stopp blir det i utloppet ur badkaret där långa hårstrån fastnar och i avloppsgrodan där det blir guckigt. Jag har fått för mig att det är möjligheten för strån att fastna på båda sidorna av div avbalkningar i avloppet som gör att det fastnar men det kanske fastnar även på insidorna av ett rakt rör även om flödet är högt... dontknow
Om jag har en vånings tryckfall mellan avloppsgroda och långt tunt värmeväxlarrör så tänkte jag att det kan bli bra fart på vattnet så att det inte blir stopp och jag kan kompensera för snabbare flöde genom att ha längre värmeväxlarlängd. I mitt fall kan jag rentutav ha två 5 m längder i gruset under bottenplattan så snabbare flöde i tunnare rör gör mig inte så mycket då priset på tunna rör är förhållandevis lågt.
Blir det strul får jag väl använda det avloppsrör jag ev bygger in för säkerhets skull.
Tanken, om man nu kommer till 90 % verkningsgrad med en 5 m längd, 99 med två längder  tOOmten , som hägrar är ju att duscha länge och nästan gratis efter en initial kostnad som inte är obetydlig men ändå hanterbar. Dyrt duschrum för 100' kan användas lääääänge utan att ha dåligt värmesamvete om jag sätter in en avloppsvärmeväxlare för ytterligare 5-10.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det är möjligt det funkar med klena rör under vissa förutsättningar, men det är ju synd om du inte kan komma åt att byta, om det inte skulle göra det.
Eller rensa enkelt. Kan man få det att fungera med ett enda gröve känns det som att det är enklast, och kanske inte så mkt dyrare.
Några 10000 lär det ju aldrig kosta iaf för den som är minsta lilla händig...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18169
Det stog i länken att växlaren ska placeras stående hade tänkt ha min liggande men stående kanske är bättre  Sc:,h Tänkte även svetsa fast lite kylflänsar på det inre röret så värme överföringen blev bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.

Tanken, om man nu kommer till 90 % verkningsgrad

Jag tror aldrig du kommer till 90% verkningsgrad, och även om du gör det så är det bara för ett ögonblick. Sedan får du 90%  av 90% återvunnen energi, sedan 90% av 81% osv. Det kommer sjunka väldigt fort. Först när du närmar dig ett blandningsförhållande på 50-50, varmt-kallt borde det stabilisera sig.

Tänker jag fel?

Utloggad urbanandersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror aldrig du kommer till 90% verkningsgrad, och även om du gör det så är det bara för ett ögonblick. Sedan får du 90%  av 90% återvunnen energi, sedan 90% av 81% osv. Det kommer sjunka väldigt fort. Först när du närmar dig ett blandningsförhållande på 50-50, varmt-kallt borde det stabilisera sig.

Tänker jag fel?

Hej!
Jag tror att du tänker fel.
även om 90% går att få i själva växlaren så blir inte totala verkningsgraden så.
Termostatblandaren spetsar in vv efterhand så man alltid har 40? grader i munstycket.
Sen svalnar det genom luften, på golvet och i avloppsröret, innan det når växlaren.
Liksom det växlade vattnet också svalnar lite innan det når blandaren. fast inte så mycket.
Så det försvinner några grader här och där.
men visst kan man kanske nå bra resultat på över 50% med bra prylar.
Urban

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme