Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluts nya LVpump pÃ¥ 5,5kw som jula säljer  (läst 3180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan5678

  • Gäst

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ansluts nya LVpump på 5,5kw som jula säljer
« Svar #1 skrivet: 05 december 2014, 19:37:51 »
Inte köpt gudbevars
men det är en kloning av Electrolux EXH12HL1W, (GREE) inne delen är lite annorlunda med lägre placerad display samt ingen aktiv luftförbättring (ION).
skulle inte tro att den presterar bättre än Electroluxen, vilken har anmärkningsvärt låga värden på tryck och temperatur.

Jo också stämmer inte bilden på ute-delen på julas hemsida, för den har en extra kåpa på högersidan högre upp till elanslutningen
« Senast ändrad: 05 december 2014, 19:44:39 av electroluxaren »

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Ansluts nya LVpump på 5,5kw som jula säljer
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2015, 09:56:27 »
Jag har en sådan. _Extremt_ bra prestanda och effektektivitet samt väldigt sofistikerad expansionsstyrning.
 Har inte haft kallare här än -9gr men dÃ¥ gav den momentant 6kW och cop 3,4
(värden baserade på Tin 26/Tut 48, Eff in 1,75kW, luftflöde 750m3 (enligt spec) samt värmekapacitet för luft 1,297.
Vid ca nollgradigt vid momentan effekt ut 3,6kW (dellast) var cop 5,3
Annars normalt utförande med flareanslutning 1/4" - 3/8". Inget anmärkningsvärt installationsmässigt.

Ang. att det skulle vara fel bild på hemsidan stämmer inte, om du tittar så är det en litet utstick upptill på höger sida som är handtag/lucka för elanslutningen.

Lite kuriosa körde den i kyla när det var ung. +7gr ute. Då låg den på ca 1 bar i sugtryck och kondensorfläkten var avstängd. Samtidigt blåste det kallt som bara den från innerdelen. Med andra ord stryper den ner ordentligt (för övrigt sitter det kappilär rör i serie med elektronisk expansionsventil på denna pump) samt reglerar kompressoreffekt och kondensorfläkt för högsta effektivitet.

Allt som allt är jag väldigt imponerad och ifeel funktionern (sensor i fjärrkontrollen) är väldigt bra då innerdelen hos mig sitter ganska högt upp i ett litet rum.
Kompressorn är för övrigt en CCC (sanyo)
« Senast ändrad: 01 januari 2015, 10:03:44 av Fritzell »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!