Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera med vattenmantlad kamin?  (läst 1516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplettera med vattenmantlad kamin?
« skrivet: 07 oktober 2014, 00:06:27 »
Som diskuterats i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56697.0
Har det kommit fram att jag behöver en acctank och att den kan vara någonstans 3-500 liter.
I huset finns idag också en äldre kamin som har sett sina bästa dagar. Om vi ändå måste byta ut den så funderade jag på om en vattenmantlad kamin kanske kan hjälpa till lite?
Det är inte att fundera på att man skulle kunna värma huset enbart med kaminen, men varje kW man kan tillföra som pumpen slipper putta in är sparade kronor.
Karles har ju billiga grejer som passar in i kåken och kan monteras i stort sett rakt på plats där gamla kaminen står:
http://www.karles.se/store/p/upp-till-12kw-163417/gjutjärnskamin-med-vattenmantel-samson-15pw-effekt-11kw-topp-bak-anslutning-160mm-405134
Men det finns ingen möjlighet att kunna ladda en acktank med separat slinga till kaminen, acktanken kommer stå 20 meter bort, i ett annat hus (det är så det är byggt).
Frågan är då om det skulle gå att koppla kaminen på radiatorreturen (huset består av 2 slingor) och pytta ut det uppvärmda vattnet till acktanken i pannrummet via returen? Rörmässigt är det 45-50m lätt, från där kaminen står till pannrummet.
Behöver man ha ett fruktansvärt flöde genom en sån där kamin för att det inte skall gå åt skogen? Vad talar vi egentligen för ut-temp från en vattenmantlad kamin?
Läser man sedan här:
http://systemhandbok.ivt.se/Fordelar_med_ackumulatortank.pdf
Så får man ju sig en funderare på hur man skall koppla acktanken, med vattenmantlad kanske bäst då på returen?
Noteras kan att jag _inte_ tänker tokelda kaminen utan tanken är att kunna på ett lätt sätt sprida värmen från kaminen till resten av huset utan att installera något nytt system. Kaminen kan inte stå på någon annan plats och det finns väldigt mycket hus norr och söder om kaminen (minst 10 meter åt vardera hållet) så det är inte så lätt att få värmen spridd.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: Komplettera med vattenmantlad kamin?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2014, 19:08:40 »
Jag tror det är enklast med en vanlig luftburen kamin i ditt fall. Det blir nog en hel del krångel med en vattenburen för tror inte du kan dra via returen och hur som helst gissar jag att du lär behöva dra ett rör direkt till expansion från kamin. Om du väljer en vattenburen behövs 2 st rör till kamin samt en shunt på tanken som kan strypa när du eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!