Jag är ingen expert på sånt här men litet har jag snappat upp genom mina egna erfarenheter den lilla tid jag haft min pump. Med tanke på hur din planlösning ser ut Fjällstöm så kan en luft/luft-pump inte jobba mot en tillräckligt stor luftvolym för att göra någon större nytta i ditt hus, det blir mer eller mindre "kortslutning" av luftflödet i rummet där den sitter. Att flytta pumpen skulle inte ge särskilt mycket bättre effekt, håller med Gano om att nuvarande placering mycket väl kan vara den "minst dåliga" placeringen.
Ändå tror jag att det kan gå att få betydligt bättre effekt av den med relativt enkla medel givet de förutsättningarna som nu finns. Förutom Ganos förslag så kan du göra ännu mer för att tvinga upp varmluften till överplan. Det som jag tycker ligger närmast till hands är att ta upp ett rektangulärt hål i golvet i den lilla klädkammaren vid trapphuset (precis ovanför pumpen) för att kunna mata ner luft från intilliggande rum på bottenvåningen rakt på pumpens inloppssida. Det finns många varianter på lösningar men en lågt sittande varvtalsreglerad paxfläkt i väggen mellan klädkammaren och intilliggande rum kanske är enklast, dvs att skapa ett lätt övertryck i klädkammaren. Luften som tas från bottenvåningen ersätts då av uppvärmd luft nerifrån källaren via trapphuset som då kommer att cirkulera i större delar av huset.
Detta är ett relativt enkelt och billigt sätt att förhoppningsvis få en fungerande installation, kanske har de mera erfarna forumdeltagarna bättre förslag. Jag tycker säljaren borde stå för åtminstone en del av åtgärderna vilka de nu än är, eftersom de sålt en lösning till dej som aldrig hade en chans att fungera. Detta borde säljaren sett mer eller mindre direkt, kanske upplyste han dej om det, kanske inte, antar att ord kommer att stå mot ord vid en ev tvist. Jag känner inte till vad man kan kräva för ansvar av säljare/installatör men nog bör dom ha intresse av att reda ut detta.
Lycka till!
Edit: det är nog bättre att satsa på en tyst och effektiv radialfläkt i direkt anslutning till bjälklagsgenomföringen ner till din innerdel, i kombination med lågt placerade och rätt dimensionerade överluftsdon i väggen klk-angränsande rum. Dels krävs en hyfsad kapacitet för att du ska få effekten du söker (ca 150-200 m3/h mellan tummen och pekfingret, det klarar knappast en liten "paxfläkt"), dels för att det blir enklare att hantera ljudnivån från fläkten om den sitter inne i klädkammaren, dels för att man inte ska laborera med övertryck överhuvudtaget i äldre hus som sannolikt har tvivelaktiga diffusionsspärrar i skalet (risk för mögelproblem på sikt).