Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BehÃ¥lla den nya innerdelen ren frÃ¥n damm?? Hur?  (läst 3089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaffe73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« skrivet: 06 oktober 2014, 00:52:24 »
Dessa nylonfilter är ju inte så effektiva som man kanske hoppats på.
Finns det någon på detta forum som har någon bra lösning på eländet??
Vi alla som äger en luft/luft skulle nog bli extremt tacksamma för en bättre lösning.
En innerdel tappar massor av effekt när dammet letat sig in och till följd ringa en dyr reparatör (OCH DET VILL VI JU INTE)

Snälla ni, sitter ni på en lösning så hör av er.
Mvh Kaffe73

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2014, 03:21:47 »
Jag håller med, det vore skönt med ett bättre filter. Hitintills har jag inte hittat någon sådan lösning som är gångbar för en synlig innerdel. Filtret måste ha en ohyggligt stor yta för att kunna vara tät / finmaskigt nog men inte bromsa luften, det = klumpig lösning.
Dylika fina filter brukar inte kunna rengöras heller, de blir sakta med säkert tilltäppta av partiklarna den fångar, så priset måste vara rätt.

Summa av det hela är att betala för rengöringen eller göra det själv. Jag spenderar säkerligen 3-5 timmar per år i rengöringstid.
Dammsug nylonfiltren så ofta man orkar (helst vartannan vecka då vi har djur), En gång i året plockar jag isär innerdelen - ut med fläkthjulet för ett bad.
Sen följer grovrengöring av flänsar med tryckluft
"Diskar rent" innerdelens flänsar (trångt och mkt drygt arbete) med pensel och pumpsprayflaska
(man kan ju inte "skölja bort" smutsen med mängder av vatten då det snart rinner det över uppsamlingstråget)
Pja, sen plockar man ihop allt igen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2014, 13:19:11 »
...man kan ju inte "skölja bort" smutsen med mängder av vatten då det snart rinner över uppsamlingstråget.

Att det inte funkar får nog stå för din modell och ev. flera. Själv använde jag Qeffect första gången i år på min Mitsubishi FD35 innedel (kåpan avtagen) med efterföljande riklig sköljning med stor blomspruta utan att det kom någon vätska på fel ställe typ väggen eller golvet. Var lite orolig innan men det funkade riktigt bra. Men man bör nog ta bort det värsta först med tex tryckluft annars är det nog risk att utloppsslangen täpps igen på sikt.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2014, 00:00:00 »
 tummenupp Vi menar samma sak, jag använder typ "blomsterspruta". Vad jag kanske inte uttryckte klart nog var att jag iaf inte kan "hälla" pÃ¥ vatten, för att "skölja bort" smutsen, för dÃ¥ hinner inte trÃ¥get med. Kommer vattnet med för högt tryck sÃ¥ följer inte vattenstrÃ¥len flänsarnas kontur utan gÃ¥r rakt igenom utan att fÃ¥ngas upp av trÃ¥gen. DET blir inte bra alls.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2014, 17:55:47 »
tummenupp Vi menar samma sak, jag använder typ "blomsterspruta". Vad jag kanske inte uttryckte klart nog var att jag iaf inte kan "hälla" på vatten, för att "skölja bort" smutsen, för då hinner inte tråget med. Kommer vattnet med för högt tryck så följer inte vattenstrålen flänsarnas kontur utan går rakt igenom utan att fångas upp av trågen. DET blir inte bra alls.

Jag tror att lagom mängd vatten (dvs. så det inte slabbar) räcker om man har ett effektivt rengöringsmedel. Mina lammeller såg blanka och fina ut efteråt ivf. Och tryckluft (obs. ej för högt tryck/blås) eller försiktig dammsugning först. Men jag kör nog bara så en gg per år inför vinterhalvåret för att maxa. effekten då den behövs som mest och enbart tryckluft på vårkanten. Tycker flänsrengöring räcker två gg/år för min VP. Dock tar jag ur och tvättar filtren x antal gg också.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Behålla den nya innerdelen ren från damm?? Hur?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2014, 21:21:14 »
Använd ac'n på sommaren och någon gång ibland spraya på lite W5 fönsterputs så håller sig lammelerna sig rena.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!