Hej
Jag börjar att berätta vad jag vet:)
Jag hyr en bostad som är helt nyrenoverad med en uppvärmning av golvvärme samt vanliga element.
Min hyresvärd är bortrest på semester ett tag och jag skulle vilja veta hur jag ändrar värmen för det är ju lite svalare ute nu.
Vet ej om det finns en givare någonstans på huset som känner av ute klimatet och jag vet inte heller om det sitter någon givare inne som styr inomhusvärmen.
Brännaren eldar havre och den står inte samma hus utan en bit bort, ca 100m och där kan man ändra på värmen...vad jag vet!
I huset finns det lite att skruva på och jag har mina funderingar kring en bild jag har tagit.
Jag tror att Grandfos Alpha+ är en vattenpump men är inte säker och det finns två saker man kan ställa på den men vet inte vad dom gör.
PÅ min bild har jag ritat pilar på hur jag tror att vattenflödet går samt 4st nummer som jag har frågor kring.
Jag vet att detta är ett trögt system och kan ta ett tag innan det ger utslag på om man ändrar något.

Det jag nu undrar och har en bild på är:
1.) Kan man ställa värmen med detta reglage(eller är det bara en typ av hastighet för vattenflödet)
2.) Vad är detta för något och vad gör den. Behövs en skruvmejsel för att pyssla så jag kände lite "hands off" på detta reglage.
3.) Den står nu på 33grader men den rör sig inte alls om man inte ändrar ute i pannrummet och det är därför som jag undrar om man kan göra något ändring lokalt i huset för att ändra värmen. Tror ni denna temp mätare är för både golvvärmen och element värmen?
4.) Som sagt denna gissar jag ska fungera som det gör på ett element men det gör den inte! Jag fattar inte vad den är till för. Jag har provat att ändra till max och min på denna och väntat i mer än ett dygn för att se om något händer, men det gör det inte. Temp mätaren(nr3) rör sig inte. Vad tror ni den är till för?
Sorry jag ger er inte mycket att gå på men jag är nyfiken och vill lära mig lite om detta.
Vore snällt om ni kunde svara på några av mina frågor:)