0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kärnkraft är ej förnyelsebar.Och den kommer att bli så dyr att den driver upp energipriserna.
Och den kommer att bli så dyr att den driver upp energipriserna.
Befintlig kärnkraft kan gärna inte bli så dyr att den driver upp energipriserna. Drift, bränsle och andra rörliga kostnader var för några år sedan ca 20 öre/kWh. Även om man inte får täckning för hela kapitalkostnaden är det bättre att köra vidare med förlust än att ta den ännu större förlusten att stänga. Att ny kärnkraft blir för dyr betyder bara att den inte kommer att byggas så den kan gärna inte driva upp priserna.
Och apropå dyr energi vad kostar energi från dom olika förnyelsebara energikällorna UTAN subventioner? Om jag inte mins helt fel så kostade vindkraft (utan några bidrag) över 1:50:-/kWh för rätt många år sedan, mins jag helt galet
När jag talar om 25% energibesparing så avser jag av den totala elförbrukningen, alltså runt 35 TWh/år.Kärnkraften producerar ett normalår mellan 65 och 70 TWh el.Behovet OM vi kan spara så mycket som många bedömare anser vara möjligt så återstår bara ytterligare max 35 TWh som kommer från kärnkraften.Nettoexporten 2013 var ca 10 TWh , så i praktiken är det bara runt 25 TWh som vi behöver ersätta med vind, sol, våg, geo, bioenergi, biogas och så vidare.
OM regeringen bestämmer sig kan det väl bli i Sverige som i Finland att man bygger kärnkraft ändå.Snart bygger dom ytterligare ett bara 13 mil från där jag bor...Detta trots vad de lärt sig av de nu pågående bygget.Nu vet jag inte hur finnarna fungerar eller tänker, kanske kostar deras el redan nu över 1 kr och då kan det väl vara lönsamt ändå.Men OM vi nu ändå skall subventionera (kärnkraft) så är det väl ändå bättre att subventionera sånt som driver en grön omställning, skapar jobb, och lägger grund för framtida exportnäringar?Jag är inte en så rabiat motståndare till kärnkraft att jag anser att man skall avveckla säkra och fungerande kärnkraftverk som går i vinst, men att idag, mot bakgrund av vad vi ser i fråga om kostnaderna för ny kärnkraft så är det väl ändå idiotiskt att ens överväga detta?