0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, ryggmärgsreflexen säger att man borde få fler starter ju kallare det är ute, men tänker man efter lite så inser man att ju kallare det blir, desto färre starter blir det.
Detta gäller ju främst på on/off-maskiner, men även på invertrar under den tid på året då energibehovet är lägre än vad minimala effekten ger.
Det låter lite som ditt mönster är liknande som jag kommer att få. Men Nibes lilla maskin tycker jag lät för klen. Eftersom alla som räknat på behovet kommit fram till att 8kw- pump skulle passa och sa att 1-6kW skulle bli för klen. Men den skulle onekligen gå väldigt mjukt och konstant stora delar av året. Med risk för en del elpatron under vintern. Och det är väl elpatron som man vill undvika.
Sedan kan man förstås fundera på vad som sliter pumpen/kompressorn mest, att gå konstant eller att ha betydligt lägre gångtid men behöva göra start och stopp hela tiden. När invertern går start/stopp så borde den göra det på min-effekt (väl?) så det kanske inte är så farligt för kompressorn.
Framtiden lär väl visa hur det är med den saken. Jag som är van vid luft/luft-inverter har i alla fall svårt att ta till mig on/off-pumpar. Tyvärr lär väl en kraftig inverter gå som on/off-pump stora delar av året. Hursomhelst så lär vattenladdningen gå betydligt snabbare med den större pumpen
Hmm, kan vi se några loggar snart på Daikins underverk?
Halloj,Kilar in en kommentar mellan alla andra, har haft min 1255-16 igång i 50dagar nu och snittar 5,7 starter per dygn.Då har jag förvisso en 300liters arbetstank på radiatorkretsen som drygar ut gångtiden lite.Från att ha kört en manuellt shuntad oljepanna till att ha installerat denna bergvärme så är det en otrolig skillnad på komfort, har redan vant oss vid att ha 22grader på entréplanet och 20,5 i källaren. Önskar att det blev en vargavinter så att man fick en bra referens på hur mycket pumpen kommer gå och vad besparingen skulle bli mot oljan, men det ryktas om att det ska vara milt vilket iofs blir bättre för plånboken Mvh,Peter
Haha din sopa du skulle köpt en Daikin fattar du la! (Tyd skämtsamt)