Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Högre retur än framledning!?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Högre retur än framledning!? (läst 3401 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jannebozz
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 131
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jannebozz
«
skrivet:
01 oktober 2014, 07:34:51 »
Citera
Jag har ett nybyggt hus med vattenburen golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre.
Jag har inte bott mer än 6 månader så intrimningen kommer väl att behöva ske nu i höst/vinter. Jag har bara 2 termostater på nedre plan och dessa är på max för att få ett jämnare och bättre flöde. Har en Nibe F750 och golvvärme från Thermotech.
Jag har ett antal olika problem som jag skulle behöva lite input på.
1. Vi har ganska mycket solinstrålning vilket gör att det blir mycket varmt i hela huset (26-27 grader i slutet på september när det är 5-10 grader ute). Ett alternativ är ju att låta VP använda innegivare. Detta ger ju dock kalla golv då VP i princip slår av på förmiddagen när solen värmer för att sedan inte ens knapp hoppa igång på natten. Ibland går ju inte VP på flera dagar då innetempen aldrig stiger under den inställda temperaturen (22.5 grader). Tar man bort innegivarna så borde man ju få ett jämnare flöde men det tycker jag ändå inte jag får. Framförallt klinkergolven känns kalla (det tar 5-6h för vattnet att torka efter en dusch). Hur ska man tänka här...tvinga VP att alltid trycka igenom 23-24 grader och i så fall hur gör man det?
2. Jag har alltid högre retur än framledning för golvvärmen (klimatsystem 2) vilket känns helt sjukt. Huset håller ju värmen men jag har alltid tyckt att golven inte riktigt är behagliga. Har installatören monterat nån sensor på fel ställe?
3. Som bilden visar så är beräknad framledning 33.6 (i VP) men framledning (vilket jag antar är mätt vid värmebärarpumpen) 25.9. Hur kan 7 grader försvinna därimellan?
/Anders
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Högre retur än framledning!?
«
Svar #1 skrivet:
01 oktober 2014, 10:58:33 »
Citera
Tempgivarna är inte hightec så de kan säkert visa nån grad fel, de kan också vara förväxlade på system 2 eftersom dessa moteras externt.
Men varför har du högre kurva (och högre börvärde) på system 2?
Det kommer inte funka eftersom system 1 är det som styr värmepumpen och system 2 shuntar vatten från system 1 (och kan då helt logiskt inte bli varmare).
Om du verkligen behöver högre temp i system 2 jämfört med system 1 så är det felkonstruerat.
Jag gissar dock att radiatorerna är system 1 och golvvärmen system 2, och normalt så behöver golvvärme en lägre temp än radiatorer.
«
Senast ändrad: 01 oktober 2014, 11:00:41 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #2 skrivet:
01 oktober 2014, 11:20:28 »
Citera
Hej,
Rätt gissat, system 1 är radiatorerna på övervåningen och system 2 golvvärme på entreplan.
Mycket intuitivt eller hur
Anledning till att 1 har lägre temp än 2 är att jag har en annan kurva och förskjutning och den brassar väl inte på lika mycket upp till radiatorerna då mycket av golvvärmen stiger uppåt samt att solinstrålningen gör att övervåningen är alltför varmt ändå.
Ska införskaffa en ir-termometer idag för att mäta på ledningar och se om nått stolpskott satt dom tvärtom...
Även om så är fallet, så tycker jag att 0.4 deltaT är lite väl lågt va...
Loggat
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #3 skrivet:
02 oktober 2014, 13:55:37 »
Citera
Har ställt upp min. Framledning till 27 grader och avaktiverat innegivarna för att få ett jämnare flöde. Det verkar funka bra dvs VP fixar 27 grader åt golvvärmen men det verkar inte som om värmebärarpumpen inte riktigt gillar upplägget. Den är ganska ofta avslagen eller att den visar ca 23 graders framledning. Är det inte VP som styr den helt och hållet?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
02 oktober 2014, 15:28:09 »
Citera
Det är börvärdet du påverkar med min framledning, ärvärdet kan ändå pendla lite under börvärdet.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jannebozz
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jannebozz
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2014, 09:59:39 »
Citera
Att det pendlar lite kan jag köpa.
Att ha fel "sensor" på framledning och retur, påverkar det något annat än vad som visas i displayen. Används inte framledning för att beräkna gradminuter? I så fall får ju alltid VP lite fel information...?
Har senaste dagarna fått rätt sköna klinkergolv i huset, har med andra ord hittat en kurva och förskjutning som verkar passa mitt hus. Dock resulterar detta i att hela huset håller 25-26 grader, vilket är jätteskönt men blir lätt svettigt när man gör minsta lilla ansträning
Jag har ju endast 2 termostater (1 till vardsrummet som förvisso är en stor slinga och 1 som tar badrum nedre plan samt hall och kontor). Så den enda jag kan ställa ner lite är ju den i vardagsrummet. Om detta inte räcker, finns det "manuella" justeringar på varje slinga och bör man i så fall pilla på dessa?
Tack!
Loggat
Västerhaninge 17
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm (Haninge)
Antal inlägg: 583
Karma +0/-0
Kön:
Västerhaninge 17
«
Svar #6 skrivet:
11 oktober 2014, 10:52:51 »
Citera
Nybyggt hus och enbart 2st termostater
,själv vill jag gärna ha lite varmare i tex badrumet
Har termostater i nästan varje rum (golvvärme nere i betongplatta)har dock fått stänga av en termostat till ett litet rum (värmen räcker ej ) och har då ställt in ventilen på max till detta rum.
Loggat
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1153
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
berkan
R.nord
Zyberdude
alvinpalv
Genuint
Nickmac
David_L
nator
EvertL
Nissef
jantijanti
kebj76
Johnlennonx
Breeelin
Josth
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info