0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har min VP ansluten till en 500 liters tank samt även till en bilalent shunt för rad-systemet.Det fungerar perfekt vid rad-temp på upp till 37° - då får jag 51° i tanken.Höjer jag shunten lite till så att rad-temp gåt upp till 40° sjunker tempen i tanken till 42-45° och detta ger en aning för kallt vatten i duschen.Är det någon som vet om man Klarar man kalla vinterdagar på 37° i rad-systemet?
Elpatroner är ju något man helst vill slippa, har ju sett att VP har kapacitet till att värma tanken bara den får en temperaturhöjning i returen.
Ok ingen värme i botten på tanken då.....Eftersom jag klarar rad-systemet med värmepumpen kommer jag att bygga en egen liten styrning där jag tvångskör värmepatronen upp till 60°, säg 2 timmar (mellan 16.00-18.00) om utetemp ligger på kallare än tex -2° för att ha tappvattentillskottunder kvällen. Övrig tid lägger jag värmepatron att gå in på tex 45° som backup om VP skulle stoppa.Tror mig då få ett mer kontrollerad energikostnad och så är det ju kul att exprimentera också.Om någon tycker det låter dumt så yttra gärna detta innan jag börjar pilla ihop en styrning