Hej.
Vi har ett tvåplanshus med golvvärme på båda våningarna. Huset är byggt 2004 och värmen styrs av en IVT 490. Vi köpte huset för cirka ett år sedan. Och jag själv är helt ny på området men har försökt att läsa på det som finns, samt försökt kontakta IVT men deras kundsupport är ju under all kritik.
Problem med värmen har vi haft mer eller mindre hela tiden. Jag tröttnade på detta för en tid sedan och bestämde mig för att försöka reda ut detta, till saken hör att förra ägaren uppger att han inte upplevt några problem.
när jag kollade vilka slingor som styrdes av vilken termostat och hur de var inkopplade i styrboxen visade det sig att det var ihopblandat både på första och andra våningen samt att i stort sett alla instrypningsventiler var öppna till max. Efter kontakt med Energijägarna vilka är de som har ritat systemet fick jag ritningar och instrypningsvärden.
Sorterade ut slingorna och styrdon och justerade instrypningsvärden.
Så långt allt gott men nu visar det sig att framledningstemperaturen skenar upp över 40 grader.
Värmekurvan är ställd på 2.5 och parallellförskjutning är -2.
Börvärdet är då 20,5 vid ute GT2 13,7.
Jag har testat att sänka shunten manuellt utan framgång och den "hoppar" ur till automatik på kallaste läget.
Är det någon som har vettiga idéer om hur jag skall felsöka vidare?