Citat:
Vill man ha så lite skador som möjligt på gräsmattan skall man däremot försöka få borran så nära huset som möjligt och isolera slangarna hela vägen till borran.
Borraren berättade att om man har ett sandlager / rullstensås ner till berg så bör man helst se till att inte borra nära huset. Det händer nämligen att man vid borrningen kan stöta på vattenkällor och dessa kan leda till risk för underminering. Detta var något som ingen som ville sälja bergvärme till oss som bor på 27 m djup rullstensås ville knysta ett ord om ..
Märk väl att jag skrev så lite skador på
gräsmattan som möjligt, hur det påverkar verkningsgraden på värmepumpen och risken för konstruktionsskador på huset är upp till var och en att bedöma.
Jag håller dock med dig om att det rimligvis finns en risk för sättningar i marken p.g.a. borrningsverksamheten.
Dessutom anser jag att man gott kan förlägga hålet en bra bit ifrån huset med tanke som den extraeffekt som man då kan plocka ut ur kollektorn.
Detta förutsatt att man förlägger slangarna på ytjordvärmedjup och med tillräckligt avstånd ifrån varann.
Då är å andra sidan gräsmatteförstörningen underprioriterad i mitt förslag.