0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns någon annan tråd här i forumet som diskuterar detta, även med bilder.Jag anser att det är helt fel att dra frånluftskanalerna för en flvp via en kallvind. Det säger sig självt att det blir förlust via kanalerna och det är ju betydligt bättre att den avges till de uppvärmda delarna av byggnaden än till kråkorna....Med den tunna isolering du har (50mm) så kommer du få enorma förluster om det blir en kall vinter...Dessutom kanske frånluften kyls ned så mycket så att flvp:n inte ens försöker återvinna med kompressorn, är det inte vid +16 grader gränsen går.Nu ligger väl kanalerna där dom ligger och kan kanske inte dras om utan bara isoleras utav bara sjutton (Hatten har visst 500 mm).Annars är detta något som man skall vara ytterst observant på vid bygget av huset, redan vid ritbordet måste man studera kanalisationsritningarna.mvh
Hm, känns nästan som att firman har blåst mig
Att det blivit fel beror på okunnighet. Var och vem som började göra fel är för mig okänt men ingen har heller slagit larm och påpekat missen under byggnationen.Vad som känns oseriöst är om någon försöker få någon annan att betala för att åtgärda egna misstag.Du måste veta hur allt har upphandlats, är det en totalentreprenad?Är den i så fall godkänd vid slutbesiktningen?Om ja, var besiktningsmannen blind? Eller orkade han aldrig ta sig upp på vinden? Finns det inga besiktningsprotokoll med en anmärkning om felaktigt förlagd frånluftskanal?mvh
Då huset sedan tidigare haft mekanisk frånluftsventilation