Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver rÃ¥d och tips för uppvärmning, varmvattern och ventilation  (läst 3633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Albert K

  • Gäst
Hej,

Jag har i dag ett ganska komplicerat system för uppvärmning, ventilation och varmvatten i mitt hus. Den förra ägaren var en hemmapulare som kombinerat olika lösningar. Fram tills nu har det fungerat bra men i dagarna så slutade kompressorn på frånluftsvärmepumpen (Nibe fighter 200p) att fungera. Den har endast använts för uppvärmning av tappvatten, så nu kör jag med elpatron för att klara den biten. Övriga förutsättningar i huset:

- 145 kvm villa på ett plan strax söder om Göteborg, byggår 1965. Tak tilläggsisolerat med lösull.
- Nibe Fighter F1115 5kw bergvärmepump utan elpatron för uppvärmning av huset. Klarar inte att hålla uppe värmen riktigt under väldigt kalla vinterdagar. Kopplad till en acctank på ca 1000 l (är det vettigt?). Från 2004 men stängs alltid av under sommarmånaderna.
- Nibe Fighter 200p FLVP för beredning av varmvatten och ventilation (kompressor trasig)
- Luft/Luft VP, typ billig modell från Jula, för uppvärmning av en tvättstuga samt mindre förråd.
- Braskamin, används framförallt för myseldning.

Fram tills innan kompressorhaveriet på FLVP, så har vi legat på en årsförbrukning på ca 11.500 kwh.

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Jag ser följande alternativ framför mig och behöver råd och tips.

Alt1. Behålla samma lösning som i dag och köpa en ny billig FLVP på blocket. Ser ingen vinst i att investera i en ny endast för beredning av varmvatten när det finns en bergvärmepump installerad.

Alt2. Tuffa vidare med elpatronen i FLVP för varmvattenberedning och göra ett helhetsgrepp när bergvärmepumpen börjar protestera. Ger ingen återvinning av ventilationsluften.

Alt3. Installera solfångare för varmvattenberedningen. Ger ingen återvinning av ventilationsluften och löser inte problemen under vintern.

Alt4. Skaffa en elpatron till befintlig bergvärmepump och koppla ihop med en varmvattensberedare (fått offert på ca 30.000 efter ROT). Ger ingen återvinning av ventilationsluften.

Alt4. Köpa en ny kraftigare bergvärmepump med varmvattenberedare och eventuellt frånluftsmodul. (fått offert på ca 90.000 efter ROT).

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Oj vilken onödigt krånglig & dyr lösning.

Jag skulle nog i första hand välja en ny bergvärmepump med integrerad beredare och elpatron eller montera en separat beredare till befintlig bergvärmepump.
Ventilationen skulle jag välja ett FTX system eller en till bergvärmepumpen avsedd frånluftsmodul.
Komplettera / byta ut till större radiatorer.

Resterande prylar skulle jag sälja / kasta ut utom braskaminen ;) KISS - Keep it simple stupid  ::)


Hur långt / djupt hål har du? Hur stor del av förbrukningen är hushållsel?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Albert K

  • Gäst
Albert K
SV: Behöver råd och tips för uppvärmning, varmvattern och ventilation
« Svar #2 skrivet: 22 september 2014, 16:14:04 »
Tack för svaret,

Jo, visst är det rörigt. Jag hade gärna satsat på en ny bergvärmepump men tycker att kostnaden runt 90.000 är orimligt hög. (Framför allt med tanke på att det inte ger någon större besparing).

Vet inte vad hushållselen ligger på men gissningsvis runt 5000 kwh, har ingen serverpark eller annat som drar onormalt mycket.

Borrhålet skall enligt uppgift vara 150m och "torrt".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror INTE att ditt hål är torrt och skulle det vara det är det bara att fylla det med vatten. OCH ta in en nya offerter, en ny V/V VP med inbyggd beredare kostar på nätet ca 50 000:- och det tar kanske en eller två dagar att byta så du borde ha möjligheten att få ett bättre pris.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du bör väl kunna koppla BV till FLVP för varmvatten och därmed hamna avsevärt lägre än 30000.
Hade liknande förutsättning själv, en dubbelmantlad acktank stod för varmvattnet med hjälp av elpatron och en 1115-5 för husvärme.
Gick på drygt 2000 att montera en växelventil men då gjorde jag monteringen själv.
Kör fortfarande utan elpatron i BV, slår på elpatronen manuellt för legionellabränning samt när BV inte orkar mer så den slipper varmvattentjänst.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Albert K

  • Gäst
Albert K
SV: Behöver råd och tips för uppvärmning, varmvattern och ventilation
« Svar #5 skrivet: 23 september 2014, 09:46:56 »
Intressant förslag. Antar att en sådan lösning skulle se ut något liknande bilden:
https://www.dropbox.com/sc/hco9b7o2qwyte12/AABRTr9Gw11dJnpSFhO_sJwga

Antar att jag då kan skrota den inkopplade 1000l ack-tanken också?

Har fått ett erbjudande om att köpa en begagnad FLM 30 för återanvändning av frånluften. Skulle det vara någon vinst i det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9743
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
FLM är framförallt bra när man byter till en ny bergvärmepump med högre effekt men det gamla borrhålet inte är tillräckligt djupt för den effekten. Frånluften kan då ersätta åtminstone några tiotal meter borrdjup.

Jag tycker alt 2) låter bäst om det är besparingen som är i fokus och det bara är några få kalla dygn som bergvärmepumpen inte räcker till. Man kan även fundera på att låta Nibe service reparera kompressorn i FLVP om man tror att bergvärmepumpen kommer att gå åtminstone 5 år till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
StÃ¥r niben nära ( nÃ¥gra meter)  acktanken?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Intressant förslag. Antar att en sådan lösning skulle se ut något liknande bilden:
https://www.dropbox.com/sc/hco9b7o2qwyte12/AABRTr9Gw11dJnpSFhO_sJwga

Antar att jag då kan skrota den inkopplade 1000l ack-tanken också?

Har fått ett erbjudande om att köpa en begagnad FLM 30 för återanvändning av frånluften. Skulle det vara någon vinst i det?
Jag tycker en Flm till din vp borde vara en bra ide vp kommer lämna högre effekt ordna vent samt ge möjlighet till lite kraftigare vp vilket kan vara svårt om inte nuvarande borra är överdimensionerad vilket inte brukade vara vara så vanligt. Jag tycker även en separat vv beredare kopplad till din vp låter smart då får du billigt vv samt kan behålla beredaren när vp lämnar in vet inte om din vp har styr för elpatron men det bör den ha. Nackdelarna med ovanstående lösning är att ska du leja rörmockare som fixar allt blir det dyrt kan du greja lite själv blir det en bra och ganska billig lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Kör på tills nå´t ytterligare går sönder.

Ventilationen funkar ju och varmvatten + radiatorvärme har du också............till en låg driftskostnad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Albert K

  • Gäst
Albert K
SV: Behöver råd och tips för uppvärmning, varmvattern och ventilation
« Svar #10 skrivet: 23 september 2014, 20:02:59 »
StÃ¥r niben nära ( nÃ¥gra meter)  acktanken?
Ja, ca 1m

Kör på tills nå´t ytterligare går sönder.

Ventilationen funkar ju och varmvatten + radiatorvärme har du också............till en låg driftskostnad.

Det är en lösning, vet ännu inte merkostnaden för att värma vatten med elpatronen men kan en rimlig gissning vara 2000:- /år?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har för mig att schablon ligger på ca 4500 kwh för en familj på 4 men varierar troligtvis en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Släng ut 1000 liters acktanken ( den är för stor). Köp en billig 500 liters tank med slinga. Koppla sÃ¥ att slingan förvärmer vattnet in i den defekta FLVP. Sätt in en typ 2 kw termostatstyrd elpatron i tanken. Blir billigt och kommer fungera bra  tummenupp  SÃ¥ skulle jag gjort iallafall
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tanken är inte för stor vill man inte använda hela volymen av nån anledning koppla returerna på mitten så blir det en 500 liters tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!