Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Akut Hjälp !
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Akut Hjälp ! (läst 4184 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Niclas310P
Akut Hjälp !
«
skrivet:
20 september 2014, 21:05:15 »
Citera
Hej Har en Nibe 310P som börjat strula. Efter rekommendation från Nibe om att luftat systemet så har jag haft svårt att få jämnt tryck i pannan. Nu när jag kolla var det nere på noll. Jag har fyllt på och luftat säkerhetsventilen flera gånger men det hjälper inte. Troligtvis håller den inte tät och trycket faller nu fort. Nu till min fråga. Ska jag stänga av hela skiten och invänta tekniker eller ska pannan fortsätta gå trots att trycket ligger på noll ? Kan nåt gå sönder ? Vill inte paja nåt så jag är tacksam för snabba svar.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29878
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Akut Hjälp !
«
Svar #1 skrivet:
20 september 2014, 21:21:28 »
Citera
Det går säkert att köra på ett litet tag.
Det som kan hända är att cirkulationen i huset blir dåligt och vissa radiatorer inte blir varma.
Men värmepumpen tar nog ingen skada.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #2 skrivet:
20 september 2014, 21:28:55 »
Citera
Dålig cirkulation kan jag ta till på måndag. Vill dock inte sabba hela FLVP:en. Kan för lite om hur apparaten påverkas om tryck saknas
Loggat
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #3 skrivet:
20 september 2014, 21:43:02 »
Citera
Tack Carl N för snabbt svar även om "går säkert" och "nog" inte gör mej helt lugn. Någon annan som har koll ?
Loggat
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #4 skrivet:
20 september 2014, 23:42:49 »
Citera
har fått stop på tryckfallet nu efter att ha luftat med säkerhetsventilen flera gånger. MEN nu STIGER trycket hela tiden sakta men säker istället ! Kan man ha sån jäkla otur att bägge packningarna är kassa och att påfyllningsventilen nu läcker, man blir fan knäpp på skiten......
Loggat
Largion
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Largion
«
Svar #5 skrivet:
20 september 2014, 23:46:54 »
Citera
Inget är omöjligt men låter mer som om ditt expansionskärl är slut. Det är ju den som ska ta tryck förändringarna. Kolla om det finns något tryck i den eller om det till och med kommer vatten istället för luft från ventilen.
Loggat
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #6 skrivet:
21 september 2014, 09:31:09 »
Citera
Jo det är tryck i expansionskärlet och det kommer luft när man trycker på bilventilen
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29878
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
21 september 2014, 15:19:14 »
Citera
Vill du vara säker så lufta pannan via säkerhetsventilen (52).
Det kommer alltid lite vatten men lufta några sekunder till så att ev luft i toppen på 310 är borta.
Du kommer nog behöva fylla på vatten också när du luftar.
Om expansionskärlet är OK så är det troligen säkerhetsventilen (47) som inte är tät.
Prova att öppna denna för att spola bort ex skräp som sitter i den.
Fyll sen på igen och kolla om det håller tätt?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #8 skrivet:
21 september 2014, 20:11:18 »
Citera
Jag har luftat systemet via säkerhetsventilen (52) tidigare men den börja läcka och trycket föll ner till noll. Nu har jag fått stop på det genom att motionera den massor med gånger samtidigt som jag har fått fylla på med vatten. Men nu stiger trycket hela tiden sakta men säkert istället. Då jag inte vågar röra säkerhetsventilen mer (52) med risk för läckage så tappar jag ut vatten ur ett element med jämna mellanrum för att få ner trycket i pannan. Det blir till att ringa efter hjälp i morgon bitti. Har jag tur så är det packningarna till både säkerhetsventilen och påfyllnaden som behöver bytas. Jag tycker att det rimligen borde vara så då problemet med trycket började när jag börja skruva på dessa två. Innan var trycket hur stabilt som helst.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
21 september 2014, 21:15:12 »
Citera
Säkerhetsventilen (52) kan behöva bytas ut ibland när den krånglar. Man byter hela ventilen. Tänk också på att kallvatten som värms upp ökar i volym så trycket stiger en del. Fast det kanske stiger ändå mer i ditt fall och då måste det vara något annat fel.
«
Senast ändrad: 21 september 2014, 21:27:12 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #10 skrivet:
21 september 2014, 22:32:33 »
Citera
Ja ska byta säkerhetsventilen men hur mycket kan trycket öka av att vattnet blir varmt ? Jag släpper ut till 0,5 bar och ca 8 timmar senare är den uppe över 2 bar. Har släppt på en avluftsventil till ett element som får stå och droppa och nu ligger trycket still tills hjälp kommer. Som jag tolkar det då räcker det med att påfyllningskranen läcker minimalt (droppar) för att trycket ska öka sakta men säkert
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #11 skrivet:
22 september 2014, 10:16:05 »
Citera
Trycket kan öka flera tiondelar av en bar även med en mindre mängd kallvatten som fylls på och värms upp. Men med så mycket som 1,5 bar på 8 h i en redan varm tank låter det som ett annat fel/läckage. Kanske även värt att testa att stänga av kallvattenkranen till varmvattenberedaren under natten för att försöka se om det kan vara något läckage mellan beredaren och dubbelmantelvolymen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Niclas310P
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Niclas310P
«
Svar #12 skrivet:
22 september 2014, 21:12:03 »
Citera
Då var problemet löst efter att en reparatör på nibepumpar varit här. Han bytte både säkerhetsventilen och påfyllnadsventilen. Han berätta att detta problem inte är helt ovanligt då man börjar lufta och fylla på med ventilerna som inte rörts på ett tag. Han rekommenderade att det enda man själv behöver göra på 310 är att byta/rengöra luftfiltret. Han tyckte inte att man ska testa ventilerna trots att det står så i instruktionsböckerna. Då det ofta brukar sluta med samma problem som jag fick. Han sa även att det inte är någon större fara att köra pumpen utan tryck i tanken
Loggat
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1830
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #13 skrivet:
02 oktober 2014, 09:51:19 »
Citera
Niclas310P.
Det finns några personer här, som vet mer än Nibes reparatörer!
Carl N är en av dem. Om han skriver bör, eller nog, är det så till 100%!
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Akut Hjälp !
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1163
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
tyke
ch85st
jälldorf
MMET
classeboy
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
sigge01
tipo874
RobertG
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info