Hej!
Jag har en E9DKEW installerad i mitt hus. Huset är ett 1,5 plans 60 m2 nedanvåning, 40m2 ovanvåning med källare byggt 1958. Tegel, självdrag, med 3 glasfönster på ovanvåningen, samt i 2 av 6 (de andra är 2 glas) fönster på nedanvåningen. Källaren är oinredd, med pannrum, tvättstuga och diverse förråd. 2 element+rören på pannan värmer upp källaren vars temp ligger på (gissningsvis) 15 grader.
Huset har varit uppvärt med olja sedan urminnes tider, men de månader vi har bott här har vi använt el (pannan är en Diom 20t olja/el/ved).
För ett par dagar sedan installerade jag värmepumpen och det verkade funka bra. Ute var det ca 5-7 grader och värmepumpen verkade klara av att värma upp hela huset. 22 grader i köket (som ligger precis bredvid hallen där pumpen sitter) och 19 i rummet längst bort.
Men nu när det blivit kallare, -5 just nu, så klarar inte pumpen längre att värma huset. Har haft alla element avstängda och med pumpen på 24 grader, heat, max fläkt så klarar pumpen inte mer än 16,5 grader i köket...
Jag har provat enligt andra inlägg att mäta utblås temperaturen och den kom upp i 45 grader med pumpen på heat, 2:ans fläkt, 30 grader och ca -5 ute.
Var tror ni problemet ligger? Är det mitt hus som läcker som ett såll, eller är det pumpen som inte ger max effekt?
/Martin