Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viner i bilmotorn.  (läst 72572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #165 skrivet: 02 november 2014, 09:02:47 »
En gammal merca lär väl inte släppa ut mindre i alla fall antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #166 skrivet: 02 november 2014, 19:18:53 »
Jo, är det en bensinmodell som min då är det ca 80% lägre utsläpp. När jag sedan kör den på etanol reducerar jag de cancergogena kolvätena bensen mfl med ytterligare 80%...  Nox sjunker också. Nanopartiklar finns öht inte men är ett annat stort problem med moderna dieslar (ej gamla! )
« Senast ändrad: 02 november 2014, 19:21:25 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #167 skrivet: 02 november 2014, 19:28:15 »
Trodde din var en diesel  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #168 skrivet: 02 november 2014, 19:33:32 »
Nä.  Gillar inte vibrationerna och emissionerna. Dessutom svårare att köra på förnybart.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #169 skrivet: 02 november 2014, 21:37:31 »
Citera
Jo, är det en bensinmodell som min då är det ca 80% lägre utsläpp. När jag sedan kör den på etanol reducerar jag de cancergogena kolvätena bensen mfl med ytterligare 80%...  Nox sjunker också. Nanopartiklar finns öht inte men är ett annat stort problem med moderna dieslar (ej gamla! )
Vid kallstarter vintertid är utsläppen från etanolbilar markant högre än för bensin.
CO, och HC utsläppen flera gånger högre och cancerogena alderhydutsläppen upp 24 ggr högre.
Det är mätt på modern motor, med en äldre motor kan man nog lägga till mer.
Men etanol i en gammal motor är betydligt bättre än fossila bränslen i den samma.
Fast en modern motor är klart bättre ändå oavsett bränsle.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #170 skrivet: 02 november 2014, 23:24:22 »
Får se hur min etanolbil klarar vintern, första gången jag har en bil som är gjort för etanol.
Har motorvärmare på jobbet i år så det lär väl inte vara några större bekymmer, annars får jag väl tanka bensin.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #171 skrivet: 03 november 2014, 10:54:37 »
Du har både rätt och fel, Bigfoot!
Det stämmer att etanol brinner svalare, vilket får till följd att katalysatorn tänder långsammare vid kallstart i kyla.
Dock är de oförbända kolvätena som inte renas dessa sekunder till största delen oförbränd etanol, vilket är betydligt bättre än t.e. bensen som kommer (under kortare tid men ändå), om man startar på bensin.
När det gäller aldehyderna så är andelen högre, det är sant.

Men, den fixering lagstiftningen har vid snabb uppstart av emissions-reningen kommer sig just av problemen med oförbända kolväten, vilket leder till smog, även under sommaren i städer med liten luftomsättning som Los Angeles och Göteborg (utan övriga jämförelser...)
Oförbränd etanol reagerar inte med NOx på samma sätt i atmosffären och ger därför  inte smog. Det är heller inte cancerogent. Aldehydernas inverkan är extremt lokal  och de bryts snabbt ner till ofarlig myrsyra några meter ifrån bilen, och om det faktiskt är några negativa konsekvenserna är ej utrett.

Om man nu tittar på emissionsbilden hos dieslar så har de ungefär samma utsläpp från kallstart som under hela tiden bilen körs, det ger då ett betydligt större totalt utsläpp under en bilresa, eftersom det inte finns ngn effektiv katalysator som renar 99,5% av alla skadliga utsläpp redan 20-100 sekunder efter en kallstart, som på en bil med Otto-motor.
De SCR (selectiv catalytic reducer) som dieslar numera har, med integrerad partikelfälla renar NOx, men inte ner till mindre än 4-5 ggr de NOx nivåer som vilken gammal bensinbil från slutet av 80-talet kommer ned till, och partikelfällorna tar inte alls de allra minsta (cancerogena) partiklarna som går rakt igenom (kommer mkt av dem numera pga de höga insprutningstrycken i moderna Commonrail-systemen), och tyvärr som följd nu har hittats i hjärnan hos barn i svensk stadsmiljö.
Det andra problemet med diesel är att den för att gå effektivt kräver höga tryck och temperaturer, vilket ger extrema NOx-nivåer. Man styr idag medvetet mot lägre tryck o temp i förbränningen, (därför går bilarna betydligt bättre när man tar bort sådan programmering, chiptrimmning)

Det två senare är ett starkt argument till att på sikt förbjuda dieslar som går på sotande bränslen (etanol t.ex  är däremot OK!) som jag ser det, eftersom det alltid kommer att vara ett problem att spruta in större mängde bränsle under kort tid direkt i cylindern, vilket man har försökt lösa med extrema insprutningstryck och bättre och bättre finfördelning (=mindre och mindre droppar som ger mindre och mindre partiklar från sotande bränslen, en olösbar ekvation) särskilt som det numera finns tekniker att göra mer lättrenade Ottomotorer lika effektiva, vilka dessutom har bredare varvtalsregister och lägre vikt.
De kräver heller inte så många växlar som dieslar så där kan man spara ytterligare vikt och kostnader.
« Senast ändrad: 03 november 2014, 11:18:44 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #172 skrivet: 03 november 2014, 10:58:04 »
Får se hur min etanolbil klarar vintern, första gången jag har en bil som är gjort för etanol.
Har motorvärmare på jobbet i år så det lär väl inte vara några större bekymmer, annars får jag väl tanka bensin.

Finns ingen anledning att tanka bensin! Egentligen heller ingen anledning att blanda ut så mkt som 50% bensin vintertid som sker i Sverige, eftersom det enbart var ett krav från vissa tillverkare för att kunna göra så lite ändringar som möjligt när de skapade första generationens etanolbilar (=i princip samma som bensinbilarna)
En korrekt optimerad och utvecklad etanolbil startar utan problem på E85 (sommarbränsle!) iaf ned åt -20 grader.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #173 skrivet: 03 november 2014, 20:46:38 »
fast skall man verkligen nyttja etanol/metano när det gäller motoeffektivitet så borde man köra på ren dito.

metanol/etanol är mycket knackningsbeständigt och kan ladda hårt med tex turbo utan risk för knackning - det är bensinen i E85 som drar ned oktanhalten.

vet att SAAB var inne på spåret innan det hela kapsejade och menar på att man kunde göra en 200 hk turboladdad motor på typ 1 liter för bruksbilar och den lilla slagvolymen gör då att bränsleförbrukningen vid låg last går ned ganska mycket, dock kanske inte lika mycket som en diesel på samma hästkraftsantal på tomgång men klart bättre än dagens otto-motor 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #174 skrivet: 03 november 2014, 20:49:52 »
Härligt att se att du är påläst även inom detta område xxargs!
SAAB lyckades dessutom kallstarta E100 motorn i -25  °C.
Ledtråd: värm soppan så funkar det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #175 skrivet: 03 november 2014, 20:58:53 »
BSR konverterade väl en dieselmotor för några år sedan för att köras på etanol, med högre kompression och tryck presenterade de ganska imponerande siffror vill jag minnas. Har detta lagts på is?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #176 skrivet: 03 november 2014, 21:07:25 »
Jodå! Problemet med diesel är dock att det som sagts behövs bla högre kompression och rätt avancerad ommappning. Scania har konceptet i produktion sedan flera år.
I Brasilien säljer de nästan bara etanolmotorer för bussar idag då man kommit fram till att de tidigare gasmotorerna leder till smog och dålig luft pga dålig funktion hos 3-vägs-kattarna. (ett känt problem med just metan som bränsle).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #177 skrivet: 03 november 2014, 21:09:08 »
Om jag inte minns fel är väl Etanolbilar över lag de mest sålda i Brasilien?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #178 skrivet: 03 november 2014, 21:17:48 »
Jo, och de går att köra på E100 om man vill.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #179 skrivet: 25 augusti 2015, 12:35:59 »
Generatorn är trasig igen...
Fast nu sitter man fast i småland.

Det var någonting man skulle byta för annars pajar den igen. Men hittar det inte i tråden igen.

inte ens 1 år höll den.:)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!