Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viner i bilmotorn.  (läst 72547 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #150 skrivet: 01 november 2014, 16:18:53 »
Tror ändå att de flesta väger under 1500 kilo även om det naturligtvis finns massor med nya bilar som väger mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #151 skrivet: 01 november 2014, 17:35:02 »
Nej eftersom de flesta bilar som säljs idag är tjänstebilar och många med diesel så har du fel.
Kan nästan sätta en peng på att över 75% av allt som säljs idag är över 1500 kg.
Det som drar ned är VW golf.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #152 skrivet: 01 november 2014, 17:35:46 »
Min tanke med jämförelsen var att hålla mig till Suvar och de bilar som är ungefär lika stora. Visst säljs det många lättare bilar än de.
« Senast ändrad: 01 november 2014, 17:37:39 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #153 skrivet: 01 november 2014, 17:44:03 »
2013 vägde ca 60% av de bilar som var 2011 eller nyare över 1500kg.
PB8
http://trafa.se/PageDocuments/Fordon_2013.pdf

Årsmodell äldre än 1990 var endast 20% tyngre än 1500 så nog är det kraftigt uppåtgående trend alltid!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #154 skrivet: 01 november 2014, 18:35:26 »
I så fall har det hänt (igen) jag hade fel  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #155 skrivet: 01 november 2014, 18:37:12 »
Men det var tur att du Mike inte satte en peng  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #156 skrivet: 01 november 2014, 19:10:10 »
I så fall har det hänt (igen) jag hade fel  ;)

SKÖNT, för det är inte ofta du har fel. ;)
Fruktansvärt hjälpsam är du också tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #157 skrivet: 01 november 2014, 20:14:16 »
Men det var tur att du Mike inte satte en peng  :)

Fast än har jag inte fel eftersom vi inte har statistik på 2014 års försäljning, tittar man på topp 10-listan kan jag ligga nära sanningen  ;)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #158 skrivet: 01 november 2014, 20:42:29 »
Jag har själv inte tänkt på det på det sättet.
Jag vet att merparten av alla nya bilar i landet är tjänstebilar, men att det faktiskt gör att inte bara dieselandelen blir oanständig, utan också att mindre bilar har svårt att bli många för de som köper i andra hand hade jag inte tänkt på.
Detta förstärker SUV och Dieseleländet på samma gång...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #159 skrivet: 01 november 2014, 20:56:28 »
Är det verkligen så att merparten av nya bilar är tjänstebilar ? Trodde att vanliga lite billigare bilar som vw Golf eller tex Ford Focus köptes av vanligt folk privat alltså. Att diesel har blivit populärt kan man ju förstå drar mindre går bra och lika skatt men brukar vara dyra att köpa för privatpersoner men jag är inte så förtjust i dieslar så kör med bensinare som jag alltid gjort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #160 skrivet: 01 november 2014, 22:23:10 »
Att diesel har blivit populärt kan man ju förstå drar mindre går bra och lika skatt men brukar vara dyra att köpa för privatpersoner men jag är inte så förtjust i dieslar så kör med bensinare som jag alltid gjort.

Lika skatt? Dieslarna har ju en bränslefaktor på 2,33, dvs skatten på jämförbara bilar blir 2,33x högre om den är dieseldriven. Dessutom tillkommer ett miljötillägg på 250 eller 500.

Se:
http://transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Jag åker gärna diesel, gillade verkligen det mysiga surret i 180-hästars audi V6:n, och trycket i den var ju betydligt bättre än den 193 hästars bensinare jag körde sedan.

Så lite som vi kör, och med jämförbara bränslepriser, och mycket högre inköpspris och fasta kostnader är det omöjligt att få någon ekonomi på en diesel.

golfen vi beställt kostar ca 36000 mer om man skall ha en diesel, och med ca 0,1l/mil lägre bränsleförbrukning måste man åka väldigt långt per år för att nå break even.

Om skatten hade varit lika når man break even efter ca 24000 mil, men nu blir ju skatten och miljöavgiften 782 extra på dieseln, vilket motsvarar ca 520 mil. Så innan man har kört 520 mil per år har man inte ens börjat beta av på de 24000 extra milen man måste åka.

För oss, som kör ca 2000 mil per år kommer det att ta runt 16 år innan vi nått break even.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #162 skrivet: 01 november 2014, 23:56:14 »
Andrahandspriset på dieslar är högre och det får man räkna in i kalkylen.
Beskattningen av dieslar är inte logisk eftersom det innebär lägre CO2 genom hela kedjan från borrhålet till avgasröret.
NOx och SOx är inte ett stort problem idag som det var före 90-talet så att straffa ut ett bränsle när det stora problemet idag är CO2 är bara dumt.
Sen om man beskattar efter PAH så får man införa restriktioner mot dubbdäck och fastbränsleeldning också.
Varken diesel, dubbdäck eller fastbränsleeldning är problem på landsbygden men ett stort problem i tätbebyggda områden (framförallt stockholm).
Straffa dem och inte de som bor långt norrut där dieslar gör skillnad på ekonomin för enskilda medborgare.
Finns ingen anledning att köra diesel, ha dubbdäck eller ha fastbränsleeldning i storstadsregionerna.

Utvecklingen och försäljningen går mot mindre bilar däribland mindre suv'ar och cross-overs som är en kompromiss men gör det mesta bra.
De väger något mindre än standardvagnen i Sverige (V70), runt 1500 kg.
I övriga europa säljs det betydligt mycket mer små och medelstora bilar och betydligt mycket mindre stora herrgårdsvagnar.
Men sen ser vägnät, väder och viltproblematiken helt annorlunda ut där.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #163 skrivet: 02 november 2014, 08:37:23 »
Lika skatt? Dieslarna har ju en bränslefaktor på 2,33, dvs skatten på jämförbara bilar blir 2,33x högre om den är dieseldriven. Dessutom tillkommer ett miljötillägg på 250 eller 500.

Se:
http://transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Jag åker gärna diesel, gillade verkligen det mysiga surret i 180-hästars audi V6:n, och trycket i den var ju betydligt bättre än den 193 hästars bensinare jag körde sedan.

Så lite som vi kör, och med jämförbara bränslepriser, och mycket högre inköpspris och fasta kostnader är det omöjligt att få någon ekonomi på en diesel.

golfen vi beställt kostar ca 36000 mer om man skall ha en diesel, och med ca 0,1l/mil lägre bränsleförbrukning måste man åka väldigt långt per år för att nå break even.

Om skatten hade varit lika når man break even efter ca 24000 mil, men nu blir ju skatten och miljöavgiften 782 extra på dieseln, vilket motsvarar ca 520 mil. Så innan man har kört 520 mil per år har man inte ens börjat beta av på de 24000 extra milen man måste åka.

För oss, som kör ca 2000 mil per år kommer det att ta runt 16 år innan vi nått break even.
På nyare mindre dieselbilar som jag tittat på har skatten legat ungefär som på bensin modellen visst det kanske har skilt 700 kr på vissa modeller men det har inte varit nått jag brytt mig om i valet av bil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #164 skrivet: 02 november 2014, 09:00:50 »
En katastrof för luftkvaliteten i svenska städer >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!