0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I så fall har det hänt (igen) jag hade fel
Men det var tur att du Mike inte satte en peng
Att diesel har blivit populärt kan man ju förstå drar mindre går bra och lika skatt men brukar vara dyra att köpa för privatpersoner men jag är inte så förtjust i dieslar så kör med bensinare som jag alltid gjort.
Lika skatt? Dieslarna har ju en bränslefaktor på 2,33, dvs skatten på jämförbara bilar blir 2,33x högre om den är dieseldriven. Dessutom tillkommer ett miljötillägg på 250 eller 500.Se:http://transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/Jag åker gärna diesel, gillade verkligen det mysiga surret i 180-hästars audi V6:n, och trycket i den var ju betydligt bättre än den 193 hästars bensinare jag körde sedan.Så lite som vi kör, och med jämförbara bränslepriser, och mycket högre inköpspris och fasta kostnader är det omöjligt att få någon ekonomi på en diesel.golfen vi beställt kostar ca 36000 mer om man skall ha en diesel, och med ca 0,1l/mil lägre bränsleförbrukning måste man åka väldigt långt per år för att nå break even.Om skatten hade varit lika når man break even efter ca 24000 mil, men nu blir ju skatten och miljöavgiften 782 extra på dieseln, vilket motsvarar ca 520 mil. Så innan man har kört 520 mil per år har man inte ens börjat beta av på de 24000 extra milen man måste åka.För oss, som kör ca 2000 mil per år kommer det att ta runt 16 år innan vi nått break even.