Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viner i bilmotorn.  (läst 72328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #15 skrivet: 24 september 2014, 20:04:30 »
Råttan, en generator byter du själv fortare än vad det tar att åka och lämna/hämta bilen, dessutom kommer du spara 7-8500 kr på operationen, pengar du kan lägga på något betydligt roligare.

Det är onödigt att flyga upp en mekaniker från Frankrike för detta enkla jobb. Lr hur motiverar de den kostnaden?

Edit: Jag kanske dillar, jag har ingen aning om hur det ser ut under huven på din bil. Kanske måste det demonteras en helsikes massa prylar. Men ändå, hur svårt kan det vara  ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #16 skrivet: 24 september 2014, 20:28:11 »
Jag har iofs redan bytt en generator i mitt liv och det var på en Bubbla-72:a och där var jag tvungen att riva halva motorn, tog 3 dagar fast jag var iofs bara 18år då..

Mekanikern sa att generatorn kostade 6000kr och man var tvungen att riva fronten, mycket jobb dontknow  Ska kika in på mekonomens sida och se vad generatorn kostar tummenupp

1500kr betalade jag för smörja bromsarna på en golf, mekanikern/verkaren ringde enkom om att det bör göras, när jag hämtade bilen berättade han att bromsarna snart var dax att byta, jag ifrågasatte priset för att smörja bromsarna och han berättade att man var tvungen att ta bort hjulen och det var därför det kostade så mycket, då frågade jag vad bromsklossarna kostar och det var några hundringar, då ifrågasatte jag varför dom inte bytte bromsarna direkt när det ändå var en struntsumma och allt redan var nerrivet, då tappade han talförmågan en stund innan han sa det borde vi kanske gjort..

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #17 skrivet: 25 september 2014, 09:15:38 »
Råttan, en generator byter du själv fortare än vad det tar att åka och lämna/hämta bilen, dessutom kommer du spara 7-8500 kr på operationen, pengar du kan lägga på något betydligt roligare.

Det är onödigt att flyga upp en mekaniker från Frankrike för detta enkla jobb. Lr hur motiverar de den kostnaden?

Edit: Jag kanske dillar, jag har ingen aning om hur det ser ut under huven på din bil. Kanske måste det demonteras en helsikes massa prylar. Men ändå, hur svårt kan det vara  ;)

När generatorn pajade på den audi a6 2.5 tdi årsmodell 2000 jag hade så måste hela fronten rivas för att kunna få bort generatorn. Eftersom de hade påpekat att det var dags att byta kamrem vid servicen, och även det kräver att man river fronten, så gjordes båda jobben samtidigt. Ca 25' totalt  :o
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #18 skrivet: 25 september 2014, 10:11:37 »
Redan beställd av mekanikern. orkar inte jaga priser då jag måste ha bilen.

Värre tycker jag det var med Caddyn som blev inlämnad på en annan verkstad, den tog dom 11.000kr för att byta olja, oljefilter,kupéfilter, vindrutetorkargummit och sen tittade dom på bilen :o fast dom döpte om tittandet till okulärbesiktning.

Vi visste redan att det var en rostfläck vid handtaget och ingenting dom behövde notera Sc:,h
Dom sa att bromsarna var slut men den gick igenom besiktningen utan anmärkning veckan innan, dom sa att batteriet är utan anmärkning fast det är skitkasst och måste bytas omedelbart.

Inte lätt att vara mekaniker och känna pressen uppifrån att degen ska in.
Nu är detta firmabilar och dom vet väll att där går det att ta betalt dontknow

Tantaloan har en gammal Saab 9:3,  2003  bla bla bla sport någonting som rullat 11000mil, den kommer att behöva reparationer framöver och vi funderar på att köpa en KIA Sportage för att slippa hålla påååååå..  Skräpbilen har utgångspris runt 40 på blocket, får vi 20 är vi nöjda, kanske kunde få det i inbyte dontknow Tidigare gick hon till jobbet men nu måste hon åka bil och då vill man ha en något pålitligare än SAAB ::)

Här har du en fullmatad Fifa edition för under 240k. http://www.blocket.se/trelleborg/Kia_Sportage_1_7_CRDI_FIFA_Edition_54068747.htm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #19 skrivet: 25 september 2014, 10:16:27 »
Så har vi fått ytterligare en lektion i att välja bil efter servicebarhet, välj inte dessa hårdpackade framhjulsdrivna modeller!  Å andra sidan tar det max ngn timmr att demontera fronten så det skulle max rendera någon 1000 lapp extra. ...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #20 skrivet: 25 september 2014, 10:18:51 »
Fråga Kia verkstan vad kamrem resp generator kostar att byta. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #21 skrivet: 25 september 2014, 16:13:04 »
Här har du en fullmatad Fifa edition för under 240k. http://www.blocket.se/trelleborg/Kia_Sportage_1_7_CRDI_FIFA_Edition_54068747.htm

Mailade Kia igår kväll, trodde jag skulle få ett svar idag men tyvärr inte. >:(
Men det är väll sån efterfrågan att dom inte har tid att svara på mail.. ::) Eller så är det för att jag vill kombinera ihop två erbjudanden och inte betala för monteringen av dragkroken. dontknow

Ska dra iväg ett mail till Trelleborg tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #22 skrivet: 25 september 2014, 16:14:03 »
Fråga Kia verkstan vad kamrem resp generator kostar att byta. ..

Tack för tipset, ska fråga tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #23 skrivet: 25 september 2014, 17:50:24 »
Så har vi fått ytterligare en lektion i att välja bil efter servicebarhet, välj inte dessa hårdpackade framhjulsdrivna modeller!  Å andra sidan tar det max ngn timmr att demontera fronten så det skulle max rendera någon 1000 lapp extra. ...
Finns väl knappt några bakhjulsdrivna kvar skulle vara Bmw och Mercedes då och mercorna har ju inte rosats för sitt rostskydd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #24 skrivet: 25 september 2014, 19:20:55 »
Både bmw och mercedes är noga med viktfördelningen fram/bak så denna blir så nära 50/50 som möjligt.
För att uppnå detta så monteras motorn så nära torpedväggen som möjligt= mycket måste rivas/motorn måste ut.
Kommer inte ihåg var kedjan och generator/vattenpump satt på bmw'n.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #25 skrivet: 25 september 2014, 22:35:12 »
Finns väl knappt några bakhjulsdrivna kvar skulle vara Bmw och Mercedes då och mercorna har ju inte rosats för sitt rostskydd.

Jag vet...+ toyotor avsedda att köras...
Men det hindrar inte att konceptet med bakhjulsdrift är överlägset.
Bigfoot, inte så mycket brukar sitta i motorns bakkant, ja, jag kan inte komma på något nästan...däremot en massa prylar i framänden! En kedja i bakkant är som sagt inget problem om man bara kan få loss ventilkåpan och man inte måste byta vev-kedjedrev eller ledskenor pga usel hållbarhet hos dem. Normalt ska det vara nästan lika lättmeckat som en kedja i framkant. (Sedan förstår jag inte riktigt hur BMW tänkte där men det kanske finns ngn här som vet?)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #26 skrivet: 26 september 2014, 08:20:39 »
Appropå byta generator på Audi A6, det är väl så här det ser ut:
http://s513.photobucket.com/user/amouse03/media/IMG_1893.jpg.html
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #27 skrivet: 26 september 2014, 08:40:45 »
Mmm, bättre var det på den gamla C4, riktigt gott om plats framför motorn iaf.
Men jag tar ju hellre bort fronten än lyfter motorn för något så simpelt som kamremsbyte....
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #28 skrivet: 26 september 2014, 09:04:07 »
Den där bilden är väl från en passat.
Jag har en A6 C6 och där behövs inte rivas ner någon front för varken kamremsbyte, vattenpump, drivrem eller generatorbyte.
Jag har dock bara en 2 liters maskin.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #29 skrivet: 26 september 2014, 10:40:37 »
Appropå byta generator på Audi A6, det är väl så här det ser ut:
http://s513.photobucket.com/user/amouse03/media/IMG_1893.jpg.html

Japp, och generatorn sitter direkt till vänster om vevaxelremskivan på bilden. Tråget går in under generatorn så det som hade varit naturligt, att ta den nedåt, funkar inte, och framåt sitter kylaren, och bakåt går inte heller.

Antar att en rak motor är enklare, i mitt fall var det ju en 2.5 tdi, V6:a med dubbla överliggande kammar och en kamrem som väl räckt runt ekvatorn ungefär. Bara spännrullarna gick på över 6'.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!