0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter som ett vettigt förslag, jag har en granne som är elektriken som kanske har en sådan manick.Annars har jag en meny i VVM's styr där man kan se hur många ampere som hela huset tar och igår låg belastningen i runda slängar på 4,5 Ampere på alla tre faser när elpatronen inte var inne och stöttade. Det borde vara värmepumpens kompressor som stod för lejonparten av förbrukningen just när jag tittade. Hur många kW i motoreffekt motsvarar det?
Citat från: Janne El-EnergiCiteraOm jag ställer min egen med ditt höga flöde och samma diff så kan jag läsa ut vad min cop blir genom avläsning av värmemätare +elmätare på kompresorn.Med ledning av det kan du få din beräkning vad du vinner med denna "lilla diff".--------------------------------------------------------------------------------Mellan tummen och pekfingern säger det mig det är nog ej mer än COP 1,5. Så komptressorn går ner i effekt vid kallare ute och då tillför du nog 2,5kW VP effekt och får ut ca 4kW värme ut. Det som nu blev är att jag kunde öka till 1200l/h max på VP cirk P. Sen kan jag köra så mot min tank, mitt rad system har större tryckfall. Min ute temp är nu -4,3 grMed 15min tog min 0,6kW det gör 2,4kW förbrukning. Då fick jag värdena:förångnT..-11,3sugasT......-6,4hetgasT....107,7 (högt pga VV laddning)returT.......46,3diffT...........3,8--------------------------------------------------------------------------------
Om jag ställer min egen med ditt höga flöde och samma diff så kan jag läsa ut vad min cop blir genom avläsning av värmemätare +elmätare på kompresorn.Med ledning av det kan du få din beräkning vad du vinner med denna "lilla diff".--------------------------------------------------------------------------------Mellan tummen och pekfingern säger det mig det är nog ej mer än COP 1,5. Så komptressorn går ner i effekt vid kallare ute och då tillför du nog 2,5kW VP effekt och får ut ca 4kW värme ut.
Min genomsnitts COP senaste veckan var 2,42 och genomsnitts värmeavgivning på 5,3kW detta under totalt 132h drift och 116 starter. El mätaren mätresultat på förbr effekt var 289kWh vilket ger VP förbr per timme 2,19kWIngen X elpatron tillskott... ( min x tillskott är elberedare+golvvärmel i Badrum/Wc) vecko förbr minus hushålls el 494kWh