Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget  (läst 8578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Så nu har jag beställt och fått nya Purmo radiatorer C22'or som skall monteras in i huset.
Mitt hus har 2 stycken 1-rörs slingor med 12mm kopparrör.
Slinga 1 tar höger sida av huset & slinga 2 tar vänster sida av huset.
Sen har jag även en slinga med typ 25-30mm kopparrör som går i en kulvert ut till garaget.
Kör med innegivare så jag har inga termostater på några radiatorer alls.
Huset är ett 1-plans byggt 1980

Problemet som är idag är att jag har gamla platta 1-panels radiatorer som ej klarar av att värma huset bra och VP får jobba som bara den och blir ej ekonomisk.
Tanken är att alla radiatorerna i huset skall bytas till nya Purmo C22'or och på så sätt sänka framlednings tempen och få bättre ekonomi.
Strulet är själva inkopplingen av mina 3 slingor.
Som det är idag så ligger alla 3 slingorna parallelt och detta resulterar i att garaget får allt flödet då där är mycket grövre rör ut där.

Ide nummer 1
Min första tanken jag hade var att VP pumpen matar mina 2 slingor jag har i huset parallelt och sen tar jag dom 2 retur slingorna jag får i huset och kör ihop dessa 2 och matar ut dom i garaget och sen returern från garaget skickar jag in i VP.
Kommer detta att funka bra?
Kan det bli så att man sänker returledningstemperaturen för mycket?
Planen är att sätta en fläktkonvektor i garaget, då där med sitter gamla 1-panels radiatorer.
Ett annat problem jag också har idag är att min volym i radiatorkretsen är alldelles för liten så jag får enormt många start/stopp.
Med mina nya radiatorer kommer jag få runt en 80-90liter i system + rören som jag tycker är obefintliga i min installation.
Har läst om många som sätter in en volymtank, är det att rekommendera här med för att få ner antalet start/stopp?
Hur mycket volym är att rekommendera att man skall ha?
Har tittat på en Nibe UKV200, blir det lagom?


Ide nummer 2
Är att VP matar en tank som jag sen har kopplat 2 stycken cirkpumpar efter.
pump 1 cirkulerar vattnet i huset & pump 2 cirkulerar vatten ut i garaget.
Returerna går sedan in tanken och sen returern från tanken går in i VP.
Har då läst om en del som gör så här men då skriver många att man måste flytta nån givare för vp?
Någon som kan förklara detta?
Dessa 2 pumparna tänkte jag sen bara låta stå och gå alltid, eller skall man styra dessa på nåt sätt?
Skall man shunta ut värmen på nåt sätt från tanken?


Kom gärna med förslag på hur ni tycker man skall lösa detta.
Har ganska mycket möjligheter nu och jag vill få detta bra och gärna bara göra det en gång för alla nu.

Tack
« Senast ändrad: 04 september 2014, 09:01:55 av Osclar »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #1 skrivet: 04 september 2014, 10:56:56 »
Hej!
Med tanke på hur klena dina rör är så är nog arbetstank (alternativ 2) att föredra.
Du skulle då kunna köra vattnet från arbetstanken parallellt i de 2 husslingorna och sen ihop till garaget.
Med detta alternativ så gör det inget att du kyler ner returen ordentligt.

Du kan också koppla de 3 slingorna parallellt med en gemensam cirkpump samt en stad-ventil på slingan till garaget så att du kan justera flödet.

Man brukar då flytta den givare som styr värmepumpen (alternativt skaffa en extra givare som kopplas in) till arbetstanken, då behöver inte värmepumpens cirkpump gå hela tiden utan bara samtidigt med kompressorn vilket sparar lite el samt förbättrar skiktningen i tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #2 skrivet: 04 september 2014, 14:28:20 »
Hej Carl

Vad blir skillnaden på ditt första förslag mot att låta värmepumpens cirkpump köra allt.
Så VP matar in i en volymtank - utfrån tanken till mina 2 slingor i huset - sen returerna från huset ihop och matar sen garaget - sen returen från garaget till VP.
Sen skall väl returen här sitta ihop med botten på volymtanken eller?


Det med att flytta givaren är det bara en funktion om jag vill att cirkpumpen i vp'n skall stanna?
För jag har en funktion idag i inställningarna på min Zubadan där jag kan välja att om rumstempen är uppe i inställd temp och är det en tid så stannar pumpen.
Så jag vet inte om jag har den funktionen att jag kan montera en givare på tanken som får den att stanna.

Vad rekommenderar man för cirkpump, skall man köpa en sån som självreglerar efter behov?
Såg att danfoss har nån sån model.

Tack

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #3 skrivet: 04 september 2014, 15:03:09 »
Radiatorerna skall ju ha strypventiler där du ställer in grundflödet, så det är ju bara att strypa dom i garaget hårdare så att en större del av flödet hamnar i huset. Sen är ju trimventiler på respektive stam (iallafall på den till garaget) också bra om man vill ha mer justeringsmöjligheter. Dock är ju dessa ventiler oftast ganska dyra...


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #4 skrivet: 04 september 2014, 16:18:34 »
Radiatorerna skall ju ha strypventiler där du ställer in grundflödet, så det är ju bara att strypa dom i garaget hårdare så att en större del av flödet hamnar i huset. Sen är ju trimventiler på respektive stam (iallafall på den till garaget) också bra om man vill ha mer justeringsmöjligheter. Dock är ju dessa ventiler oftast ganska dyra...

Det verkar som garaget är kopplat som en 2-rörs slinga.
Jag är ingen expert men det jag har märkt är att visslar som fasiken i rören garaget :o

Men om man går på lösningen där man matar huset först och sen tar returen från huset och matar ut i en fläkt konvektor i garaget.
Skall man då mata hela flödet genom konvektorn eller man skall sätta nån form av shuntgrupp där som man styr enkelt med en termostat?
Eller man styr bara fläkten i konvektorn med en termostat?

Eller man kanske skall göra shuntningen inne i huset så man bara matar ut det man behöver i garaget när det kallar på värme?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #5 skrivet: 04 september 2014, 19:45:07 »
Vad blir skillnaden på ditt första förslag mot att låta värmepumpens cirkpump köra allt.
Så VP matar in i en volymtank - utfrån tanken till mina 2 slingor i huset - sen returerna från huset ihop och matar sen garaget - sen returen från garaget till VP.
Sen skall väl returen här sitta ihop med botten på volymtanken eller?

Om man låter värmepumpens cirkpump sköta allt så ansluts tanken som en volymförstorare (2 rör), detta funkar oftast utmärkt, men 2 st 12 mm rör för hela flödet är väldigt klent så risken finns att flödet över värmepumpen blir för lågt.
Kopplas tanken parallellt med värmesystemet så behövs ju en CP till för att få runt vattnet i radiatorerna.

Citera
Det med att flytta givaren är det bara en funktion om jag vill att cirkpumpen i vp'n skall stanna?

Ja, man kan köra med interna CP på hela tiden och skippa att flytta givaren.

Citera
Vad rekommenderar man för cirkpump, skall man köpa en sån som självreglerar efter behov?
Såg att danfoss har nån sån model.

En sån funkar säkert bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #6 skrivet: 04 september 2014, 19:49:11 »
Skall man då mata hela flödet genom konvektorn eller man skall sätta nån form av shuntgrupp där som man styr enkelt med en termostat?
Eller man styr bara fläkten i konvektorn med en termostat?

Eller man kanske skall göra shuntningen inne i huset så man bara matar ut det man behöver i garaget när det kallar på värme?

Rören i en fläktkonvektor brukar vara för klena för att klara hela flödet.
Om de andra slingorna är 1-rörs så skulle jag koppla om garaget till 1-rörsslinga också och sen koppla de 3 slingorna parallellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #7 skrivet: 04 september 2014, 22:15:28 »
Hej

Jag tackar för svaren och nu är jag med dig och förstår att det bästa är att
ha den som en arbetstank. Kan man fortfarande ha en nibe ukv eller jag måste ha någon annan specialtank?
Hur stor? Räcker 200liter för min plats är lite begränsad...

Men med den lösningen så kan man säga att innegivaren kommer styra tempen i tanken, men om det då är kallt i huset och pumpen jobbar på och sen i samma stund är det varmt i garaget, hur gör man då?
Skall man ha en form av shunt grupp i garaget som styrs från en termostat?

En annan anledning till varför jag ville ha garaget i serie efter huset var för att ibland så eldar vi i en kamin inne i huset och det som hände i vintras då var att pannan stannade för att det var så varmt inne, garaget blev det därimot svinkallt i då.
Då sa en rörmokare att lägg garaget på returen från huset för den blir aldrig kallare än vad du har inne i huset och har man då en fläkt konvertit i garaget så sa han att den kommer lyckas värma hyfsat bra då fast vattentempen bara är rumsvarm.
Stämmer det att man kan lösa det så här?
Har kollat i manualen till pumpen och det finns nåt Mitsubishi kallar för 2-zons reglering, känns dyrt men som det är nåt sånt jag skulle haft?
Stör mig som fan på att installatören bara struntar i allt och har sketit i mig nu.
Tanken är att fixa till detta själv nu så man får nån rät sida på det.

Tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #8 skrivet: 05 september 2014, 07:46:49 »
Nibes UKV200 kommer funka utmärkt.

Värmen styrs i första hand av utetemp, är det kallt ute så behövs varmare framledning.
Problemet att huset behöver värme samtidigt som garaget inte behöver värme uppstår väldigt sällan, jag skulle inte oroa mig för det.
Däremot behöver du justera in systemet, dels så att varje slinga får rätt grundflöde, samt att alla radiatorer också får rätt flöde.
Så nån form av justeringsventiler på varje slinga är nödvändigt, och radiatorerna justeras på 1-rörskopplet.

Om alla grundflöden blir rätt injusterade kommer det funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #9 skrivet: 05 september 2014, 07:52:48 »
Hej Carl

Jo detär kanske så att garaget alltid kommer behöva mer värme än huset.
Men det stora problemet blir väl ändå om jag eldar i min kamin i huset.
För då får jag låt säga 24-25grader inne och jag har ställt rumsgivaren på 22grader.
Då kommer det bli så att pannan stannar helt och jag har då mätt att ledningarna blir typ rumsvarma bara.
Vid detta scenariot så kommer ju garaget bli svinkallt.
Så frågan är hur man löser detta?
Fungerar den ide han min rörmokare sa till mig att vattentempen från huset som då är rumsvarm bara kommer räcka för att värma garaget med en fläkt konvektor?


Har en Nibe UKV 4 rör anslutningar då?
Hur kopplar man?
Inlopp från VP in i toppen?
Utlopp till min nya cirkpump för slingorna med i toppen?
Sen returen från slingorna i botten?
Returen från tanken till VP med från botten?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #10 skrivet: 05 september 2014, 08:01:42 »
Om värmepumpen styrs av utetemp (skippa innegivare) så kommer garaget få värme ändå när du eldar.
För att inte få för varmt inne har du termostaterna aktiva på dina radiatorer som får strypa värmen.
Se bara till att justera in grejerna med termostaterna öppna, både flöden och värmekurvan i värmepumpen.

Nibes UKV har 4 anslutningar, och det är helt korrekt med VP-fram och stigare på toppen, samt retur och VP-retur i botten.
Returen kan man koppla ihop direkt mot VP-retur med ett T-rör mot botten av arbetstanken, se bifogad bild.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #11 skrivet: 05 september 2014, 09:30:33 »
Carl: Jag är med på ditt tanke sätt men då kommer jag köra utan rumsgivaren och köra på kurva och utegivare bara.
Drar inte detta mer energi för ett argument som vp installatören hade var att med innegivare så justerade systemet sig bättre och speciellt när innetempen stiger så drar pumpen ner bättre och sparar energi.
Och likaså om jag sätter på termostater på mina radiatorer, kommer inte dom strypa flödet mycket med då ifall tempen stiger mycket i ett par rum där man eldar på inne?

Känns inte som det blir någon super optimal lösning hur man än gör.

När man pratar om regler ventiler för att justera in flödet, vad för typ av ventiler är det man skall ha då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #12 skrivet: 05 september 2014, 11:02:58 »
Hej!
Har man arbetstank så påverkas inte flödet över värmepumpen av termostater, det är ett argument för arbetstanken.
När du eldar blir värmeuttaget från arbetstanken mindre och värmepumpen kommer gå mindre för att hålla den varm.
Detta är den mest optimala lösningen om man prompt måste hålla på att elda.

Jag skulle bara myselda i ditt fall, har man en vettig värmepump sparar man inga pengar på att bränna ved.

När det gäller ventiler så är STAD bra och dyra, man kan säkert använda vanliga skjutventiler istället.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #13 skrivet: 05 september 2014, 12:05:53 »
Carl: Det är bara mys eldning men ibland blir det ofta så det är därför jag undrar bara.
Stort tack för dina förklaringar.
Så kontentan är en cirk pump och sen ha 3 flödes ventiler så jag kan justera in mina 3 slingor.
Den slingan som då går ut i garaget den kör jag fullt rakt igenom fläkt konvektorn? Eller man brukar ha en shunt och en termostat som styr denna då?
Eller om jag har en termostat i garaget så styr den bara fläkten i konvektorn?

Det som är med som jag har glömt att berätta är att det kommer inom något år byggas ett nytt garage och då är tanken att bygga med golvvärme.
Men då sätter man bara en shuntgrupp där ute väl?
Mest så man inte gör en massa jobb i huset som jag sen får bygga om igen.

STAD är det ett fabrikat eller bara en benämning på typ av ventil?
Är det sån med ty en stor röd ratt och sen har man siffror som snurrar i ratten för att visa var man är?

Tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30701
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling, VP - Tank - Radiatorer i huset & garaget
« Svar #14 skrivet: 05 september 2014, 15:12:58 »
Hej!
Vad gäller flöktkonvektorn så är jag inte säker, det är kanske bäst att shunta till denna (blir ju en extra CP då, tyvärr) men kör man samma värmevatten till denna så blir troligen garaget väldigt varmt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!