Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nöjd med IVT 5 Kw i västerbottensgÃ¥rd  (läst 6270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J-Nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nöjd med IVT 5 Kw i västerbottensgård
« skrivet: 17 december 2005, 23:40:09 »
Hej!

Jag har nu haft min pump i tre dagar och måste säga att jag är synnerligen nöjd. Mitt hus är en hyfsat välisolerad timrad västerbottensgård på 130 kvadrat per plan, utvändigt mått. Bottenplanet består av stort kök och stor "sal", med "kammare" och hall däremellan, d.v.s. klassisk rumsindelning i hustypen. Det är två dörrar i köket och två dörrar till "salen", det blir alltså en luftkanal genom hallen och en genom kammaren som ligger innanför. Pumpen sitter i hallen, ovanför dörren till "salen" och blåser i riktning mot köket. Luften går alltså runt som kusarna på en travbana.
Montören var inte säker på om luften skulle cirkulera godvilligt och om värmen verkligen skulle spridas på bottenplanet. Till övervåningen var han säker på att värmen Inte skulle gå. Vi satte elementen på 12 grader och satte igång pumpen. Efter en minut såg jag till min lättnad att de små julprydnaderna som hänger i varje dörröppning svängde och dinglade en aning. Luften cirkulerade!

Det har varit kallt de här dagarna, i skrivande stund är det -20,3 här några mil innanför Umeå. Elementen har inte gått på en gång vad jag har känt och temperaturen ligger på mellan 19 och 20 grader när pumpen står på 19 grader, förutom i salen som är sista rummet som värms. Där ligger den på 17-18 grader med pumpen på 19 grader, men där är vi sällan och brukar ligga på den temperaturen även i vanliga fall när vi inte ska använda rummet. Jag hade pumpen på 22 först, men tyckte att det blev för varmt.
Just nu eldar vi lite i kakelugnarna och då blir det varmare i alla rum utom köket om man har pumpen på automatisk fläkthastighet. Förmodligen begränsar den hastighet och effekt när det blir varmare och därför testar jag med fast fläktläge nu. Jag ska också testa med högre gradinställning på pumpen när jag eldar kakelugnarna. Kan verka motsägelsefullt, men kan vara värt att prova.

På övervåningen använder vi inte alla rum, bara hallen och sovrummet i mitten av huset, kanske totalt 45 kvadratmeter. Även dit går värmen, men det blir för svalt i sovrummet utan stöd. Vi är "lågtemperaturare" som inte vill ha så väldigt varmt någonstans och absolut inte i sovrummet. Det får gärna vara 16-17 där, men utan tillsats blev det 15 grader där när det var 15-17 grader kallt ute.

Leverantören XXXXXXXXXXXXX tyckte att jag skulle nöja mig med 5 Kw-pumpen. De trodde varken att jag skulle tjäna igen merkostnaden på den större och inte att jag skulle kunna nyttja effekten med min planlösning heller. Det handlade inte om att det var lagervara, jag köpte IVT:s nya som ändå måste beställas. Ett par äldre fanns kvar som lagervara, men jag ville ha deras nya, något tystare pump.
Fram till i morse har jag testat den utan att stödelda, men framöver tänker jag ju elda när det blir -12 - -15 och kallare. En fin bieffekt av pumpen är att värmen från kakelugnarna i kammare och sal nu får hjälp att komma runt huset på ett bra sätt. En annan sådan är att det känns som om hallen fått golvvärme.
Av den extremt korta testen har jag kommit fram till att den här pumpen absolut räcker för mina behov och att "effektraseriet" här på detta forum verkar vara lite överdrivet. Mitt hus är stort och pumpen verkar lagom. Jag tror att man ska ta fabriksuppgifter med en näve salt och att man ska satsa på en pump som verkligen är byggd för att vara värmepump, d.v.s. IVT.

Frun som innan var tveksam till pump för ljudets skull ser mycket nöjd ut. Hon har inte klagat en minut. Verkar bra det här.  :)

Jan Nilsson



Redigerat (firmanamn /reklam )
Matsa
« Senast ändrad: 18 december 2005, 09:05:47 av Matsa »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nöjd med IVT 5 Kw i västerbottensgård
« Svar #1 skrivet: 18 december 2005, 14:20:05 »
Förmodligen ger dina kakelugnar lika mycket energi som värmepumpen i.o.m att du håller huset varmt vid denna låga utetemp.

Att värma 175 m2 med 2.5-3 kW tillförd effekt vid -20 grader är nog svårt...

Det är dock kul att du är nöjd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nöjd med IVT 5 Kw i västerbottensgård
« Svar #2 skrivet: 18 december 2005, 17:47:43 »
Hmmm....  Sc:,h

3 dar...

Ã…terkom om ett Ã¥r dÃ¥ temperaturen i borran stabiliserat sig pÃ¥ en mer realistisk nivÃ¥...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Nilsson

  • Gäst
Jan Nilsson
SV: Nöjd med IVT 5 Kw i västerbottensgård
« Svar #3 skrivet: 19 december 2005, 18:06:20 »
Det var inte -20 de första dagarna, men den tredje. Helt klart behöver jag kakelugnsvärmen eller radiatorerna när det dyker ner och stannar kring 20. Men jag trodde inte att pumpen skulle klara det den verkar klara. Sen svävar jagförstÃ¥s  i okunnighet om exakt hur liten besparingen är när det blir riktigt kallt.
Kombinationen kakelugn och luftvärmepump känns synnerligen finurlig. Sal och kammare blir väldigt varma med ugnarna igång, men om man ser till att ha lite snurr på pumpen blir det en bra utjämning.

Och det är alltså luftvärmepump vi pratar, angående Carl N:s svar.

Jan Nilsson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!