Jag har ett garage på ca 60kvm med en övervåning där jag byggt en liten gästlägenhet. Det är snedtak i gästlägenheten så boytan är ca 30-35 kvadrat. Bygget är mycket tätt och välisolerat.
Jag har haft en airstar som jag använt som ventilation och uppvärmning förutom när temperaturen krypit ner under -20 då jag kört ett litet element för att få lite extra värme. Problemet är att airstar-enheten väsnas något bedrövligt och nu har troligtvis ett lager i fläkten lagt av då den låter riktigt illa.
Jag har isolerat mot yttertak vilket gör att jag har uppvärmda kattvindar på långsidorna av gästvåningen och så har jag förstås garaget under där jag kan ha såväl ventilationsrör som enheter. Detta ger mig rätt fria tyglar när det gäller installationer.
Jag skulle vilja göra mig av med airstar-fläkten och sätta in något som väsnas mindre (eller kan installeras i garaget/kattvinden). Jag sätter gärna upp spirorör och ventiler i gästlägenheten. Det hela skall helst inte kosta allt för mycket, det är ju trots allt en gästvåning på ett garage...
Har tittat på t.ex. Canvac Q Air V200 för ventilation, frågan är om det finns någon bra och smidig lösning för helheten. Jag har idag även en varmvattenberedare i garaget. Jag kan ordna eldragning, ventilationsrör och vattendragningar utan att behöva anlita hantverkare vilket gör att installationen inte är något problem.
Förslag på vad jag kan stoppa in mottages med glädje.