0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Testade att trycka in ventilen till exp.kärlet och det pyste ingen luft ut så jag antar att förtrycket är borta.
Kan en sådan liten läcka (inga droppar ens, bara fuktig, bild 1) orsaka ett sådant tryckfall på så få dagar?Att fylla upp den från 0.4 till 1 Bar, med liten öppning av kranen gick fort tyckte jag (några sekunder), är det normalt?
Om det är rekommenderat tryck, varför vill man ha 1 Bar när det bara är 3.7 m till översta delen?
Eftersom du inte har något förtryck (förmodligen trasig gummiblåsa i expkärlet) så finns det inget utrymme för vattnet att expandera när det värms upp. Därför går det dels väldigt fort för trycket att öka när du fyller på vatten och dels kommer det att tryckas ut en skvätt via säkerhetsventilen när vattnet värms upp varpå trycket försvinner igen.Man brukar rekommendera 0.1 bar per höjdmeter + 0.5 bar i marginal.Börja med att se till att expkärlet funkar. Innan du byter kan du testa om det bara är ett litet läckage så att det kan överleva en liten stund till. Göra systemet trycklöst och fyll blåsan med en halv bar luft. Fyll på vatten i systemet, lufta hela systemet och efterfyll vid behov. Kolla sen om luften verkar stanna kvar i blåsan.Men, hur det än är så är det nog bäst att planera in en tömning av systemet och byte till nytt kärl.
Hur vet du då att inte halva varmvattenberedarmanteln är fylld med luft?
Ingen aning. Jag har konstaterat att det rinner vatten från spillvattenslangen som kommer från säkerhetsventilen för värmevatten. Kan det vara fel på expansionskärlet?