Hej på er!
Jag är en riktig novis på det här med värmepumpar eftersom jag är nybliven husägare. Tyvärr dröjde det inte länge innan det började strula. Förra veckan slogs jordfelsbrytaren ut och jag testade säkring för säkring och identifierade problemet till en av faserna på vår frånluftvärmepump. IVT-elektriker kom hit och undersökte saken men verkade lite osäker inför problemet men menade att det varit mycket problem med kraftkorten efter åskan. Sedan han varit där och tittat har allt fungerat som det ska men av oro har jag ändå gjort egna efterforskningar och upptäckt i manualen att min värmepump bör ha en jordfelsbrytare på 300mA (brand) medan vår går samma som resten av hushållet (30mA). Jag har påpekat detta för en man från IVT som dök upp idag men denna menar att en elektriker har beslutat att kraftkortet ska bytas (trots att det fungerar?) Trots mina uppmaningar att han bör ringa elektriker och kolla om felet beror på den för klena jordfelsbrytaren står han nu och byter kortet på en pump som fungerat i tre dar.
Vad tror ni?