Såg det för snart ett år sen första gången. Efter det har det blivit allt tätare mellan larmen.
Pratade med service de sa troligen givarfel gt6. Köper mig en ny givare och byter, ingen skillnad, frekvensen mellan larmen ökar stadigt, nu gick den inte mer än knappt en minut mellan återställningarna. Så jag måste ta tag i problemet.
Börjar plocka sönder för att se var de andra givarna sitter och ev byta dem. Inser att jag inte kan få bort sidan utan att tömma och flytta vp, skruvar ihop skiten igen, börjar titta på ny pump, funderar på vad det kostar mer att köra som elpanna i vinter.
Men tänker, jag kan åtminstone mäta resistansen i givarna och se om de har rimliga värden gentemot temperaturen. Får inga abnorma avvikelser, sätter tillbaka allt, tänker gå på kompressorn nästa dag.
Så, plötsligt går maskin igång, och inget larm, har gått till och från i 36timmar nu, temperaturvärdena har aldrig varit så logiska.
Vad hände? Har det varit dålig kontakt på givarna eller datakablaget till manöverpanelen eller har det att göra med att den var avstängd en tid?
Är det så att det borde ingå en flaska elektronikrengörningsspray i servicelådan?
Och om det var oxid som var problemet, hur mycket har blivit onödigt utbytt på IVTs pumpar?
En Tv reparatör sa på 60-talet, 10 år sen är det tid löda om p.g.av oxid, min 490 är 9 år + nu.