Jag är ny i ämnet och tänkte ställa lite frågor för att bli dirigerad i rätt riktning, hoppas forumets kunniga medlemmar orkar med ännu ett par dumma frågor....
Jag har tänkt investera i 1-3 luftvärmepumpar för att få ner elförbrukningen lite. Jag bor i en liten 1,5-plansvilla på 100 kvadrat, timmerstomme, ingen isolering. Här har jag ett bra hum om hur jag ska göra med placering och ventilation och så vidare. Huset värms med vanliga elradiatorer och min tanke är väl att värmepumpen ska värma huset och när den inte orkar med ska elradiatorerna gå in och hjälpa till, nu är dom separata men jag har tänkt installera en rumsgivare så att om pumpen inte orkar hålla t.ex 18 grader så ska elementen veva igång vid 17 grader. Jag har en grov bild av det hela i huvudet men tror att det kommer bli bra. Dock undrar jag nu, hur är utbudet av luftvärmepumpar för små utrymmen, för här har mina googlingar inte gett så mycket?
Jag har 2 boenden för uthyrning, en stuga med klen isolering och en lägenhet i ett uthus med ingen isolering alls (nästan). Jag vet att man borde börja med vettig isolering men det kommer bli i samband med att man byter panel på husen och det ligger tyvärr ett par år bort i tiden. Båda de små boendena värms med elradiatorer och är på 16-18 kvadrat med lågt i tak. Här skulle det vara mumma med en luftvärmepump som hjälper till att värma upp men finns det mindre pumpar som är lämpliga till ungefär 40 kubikmeter luftvolym i boendet? Man sparar ju gärna ett par tusenlappar istället för att satsa på en pump som helt enkelt är överdimensionerad.
Ljudnivån är också viktig eftersom jag hyr ut och vill att gästerna ska sova bra och trivas, dessutom vill jag att möjligheten ska finnas att invertera funktionen mitt i sommaren och kyla luften. Det är en lyx som kostar pengar men det anser jag att man är värd.
Ja, har någon något tips eller några förmanande ord?