0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EffektbehovMan kan mäta effektbehovet genom att mäta olje- och/eller elförbrukning. En förenklad schablon är att effektbehovet i kW, vid lägsta utetemperatur (årets kallaste dag), är tre gånger årsförbrukningen av olja, då huset ligger i Mälardalen. Har man förbrukat tre (3) m3 olja på ett år är effektbehovet tre gånger så stort, dvs. nio (9) kW.Dimensionering av värmepumparVärmepumpen dimensioneras inte efter det högsta effektbehovet, eftersom detta är olönsamt. Större delen av året skulle pumpen få korta drifttider med många starter, vilket ger högt slitage, i stället för att gå kontinuerligt under längre perioder.Om elförbrukningen för uppvärmning och varmvatten, i ett eluppvärmt hus, är 20 000 kWh, är det maximala effektbehovet ca 8 kW.Vilka schablonvärden som gäller för olika delar av landet vet alla SVEP-auktoriserade leverantörer.Erfarenhetsmässigt vet man att om dimensionering görs efter 50-70% av det högsta behovet, täcks ca 70-90% av hela årets energibehov, beroende på val av värmekälla.Tillsatsenergi tas lämpligast från elpatroner eller från eventuellt befintlig värmepanna. Värme från värmepumpar är alltid lönsamma ur miljösynpunkt.
UtomhusenhetERLQ004CERLQ006CERLQ008CERLQ011CERLQ014CERLQ016CVärmekapacitet (1) Min ~ Max kW1,8 ~ 5,12,3 ~ 8,42,3 ~ 10,0- ~ 11,4- ~ 14,5- ~ 16,1Värmekapacitet (2) Max kW4,97,99,511,013,615,2Värmekapacitet (3) Max kW3,34,14,910,212,212,9(1) Värmekapaciteten angiven vid +7°C utomhustemperatur, 35°C framledningstemperatur (2) Värmekapaciteten angiven vid +7°C utomhustemperatur, 45°C framledningstemperatur(3) Värmekapaciteten angiven vid -15°C utomhustemperatur, 35°C framledningstemperatur
Med en förbrukning på 2,5 m3/år olja räcker en bergvärmepump på 6 kW bra. Man bör dock fundera lite över i vilken verkningsgrad pannan har och i vilken mån värmeförlusterna från pannan kommer huset tillgodo. Det kan göra en hel del. Jag gjorde fel där, borde ha valt en ett nummer större pump (min 5 kW pump marknadsförs idag som 6 kW, har man radiatorer ger ingen pump det antal kW som typbeteckningen anger). En dimensionering på 50 % av max effektbehov är för lågt, det ger irriterande mycket tillsatsel. Det var vanligt med sådan dimensionering för 20 år sedan men är för snålt idag. Nu spelar det i det här fallet ingen roll, de flesta leverantörer av bergvärmepumpar har 6 kW som minsta storlek. Jag har 118 meter aktivt borrhål (borrade 130 meter) och så mycket mindre skulle jag inte vilka ha. Försök ta reda på på vilket djup berg och grundvatten finns. Borra sedan så att det blir 110 meter aktivt borrhål.
Är det bara jag som tycker att BV-alternativet är ovanligt billigt och LV-alternativen ovanligt dyra?Har du begärt offerter på andra fabrikat när det gäller LVVP, som Nibe, CTC, osv?