0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att snacka om att öppna termostaterna gör ju att värmen gick ut på elementen och returvattnet var 39*. Vad är besparingen då med värmepump?
Angående inställningarna av de externa (P1) och interna (P2) cirkulationspumparna så har du väl, precis som jag, en överledning (av en något klenare rördimension) mellan elementvatten ut och elementvatten in på din VP!?Temperaturen på detta rör försöker jag hålla på ungefär samma nivå som returledningen från elementen. Skulle detta rörs tempertur vara mer i nivå med temperaturen på rören ut till elementen (dvs om P2 går "för fort") så betyder det att det varma elementvattnet delvis går direkt tillbaks till returvattnet från elementen (utan att gå via elementen) och därmed höjer returvattentemperaturen in till VPn. Jag skulle tro att det finns situationer då detta inte är speciellt bra. Om inte annat så kan för hög returvattentemperatur göra att VPn löser ut på "Hög retur till VP" Per L
Menar du att VP'n hela tiden gör värmevatten varmare än 40 grader som du stryper bort med termostaterna? I så fall har du ett större problem med din anläggning...