Hej!
Nu behöver jag er hjälp, jag har tänkt att göra ett frikylaprojekt.
Jag har tänkt att använda mig av EVECO´s fläktkonvektorer som heter IOP.
Det är sådan modell som är infälld i tak, detta för att jag tror det blir snyggast och jag har vind över så monteringen blir någorlunda
smidig.
Jag har ingen öppen planlösning i huset så det kommer att bli 6st konvektorer av olika storlek.
3st sovrum, 1st kontor, 1st hall & 1st vardagsrum. (bifogar en bild på hur det ser ut samt storlek på rum och effekt på konvektor).
Jag har gjort dimensionering på konvektorerna efter 70w/m2 och gått upp en storlek på varje konvektor för att det ska räcka att köra dom på medelfart.
Totalt flöde över konvektorerna på medelfart blir 1855l/h och enligt mina beräkningar ska det vara en stam på 35mm.
Eftersom min Thermia Diplomat 8kW endast har 28mm på kalla sidan så kommer jag dra en matning på 28mm.
Eftersom jag kommer dra en matning på 28mm kommer jag förlora endel effekt men det får jag ta.
Sedan kommer vi till inkopplingen mot kalla sidan, där kommer jag sätta in 2st t-rör på inkommande ledning med en backventil emellan och en cirkulationspump.
Jag läste även att Thermia säljer nåt expansionskort för pool/kyla så man får upp en extra kurva i menyn men räcker de inte att göra som jag skrev över???
För jag menar den interna köldbärarpumpen behöver väl inte gå när jag kör frikyla?
Det blir inte konstigt när man gör så här när pumpen gör varmvatten samtidigt som frikylan går?
Styrning till detta så köper jag en reglerpanel till varje konvektor från EVECO med funktioner som termostat, fläktreglering.
Den har även en utsignal som jag har tänkt att kolla till cirkulationspumpen så när kylbehov finns skickar den en signal till pumpen så den startar.
Detta är jag osäker på, kommer det fungera??
Sedan kommer alla ledningar kondensisoleras.
Kondensavloppet från varje konvektor löser jag med en kondensvattenpump just för att jag inte vill dra några synliga rör i rummen.
Jag har säkert missat massa, men jag behöver input från er som har koll på detta.
Tack på förhand.
// Andreas