0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle bli jättetacksam för lite tips!Vår värmepanna har börjat läcka varmvatten, det är inga stora mängder och periodvis är den tät i flera dagar (den läcker uppe i tanken). Det är ingen katastrof än även om jag förstår att det mycket snart kan bli…..Värmepannan är en CTC Master 104 frånluftvärmepump, som jobbar tillsammans med en CTC LVA-1E för att värma upp huset med tillluft. Huset är byggt 1990, värmepumpen sattes in då. Det är ett enplanshus på 169 kvadrat.Vi har elradiatorer i badrum, tvättstuga (där VP står) och gästtoa. Det finns alltså ingen annan uppvärmning förutom tilluften från LVA-1E vilket jag inte tror är en så vanlig lösning.I dagsläget har vi en årsförbrukning på ca 14000kwh (värme, hushållsel & varmvatten) vilket vi känner oss nöjda med, får väl dock betona att vi endast bott i huset i ett år och är medvetna om att det var en mild vinter.Huset ligger i Skåne.Detta system ger väl inte den bästa värmekomfort men årsförbrukningen känns bra med tanke på att det är ett relativt stort hus och 5 personer ingår i hushållet.När vi nu står inför ett byte av värmepanna skulle jag gärna få lite tips på vad jag kan byta till då CTC inte har någon ersättare.Har även funderat på att dra in vattenburet men känner att det nog inte är motiverat då årsförbrukningen på nuvarande system är lågt.MvhKenth