Hej,
Hoppas jag har hittat rätt del av forumet
,
Jag har ett gammalt uthus på min tomt som jag ska göra om till gillestuga/gästrum. Jag funderar över hur jag ska göra med uppvärmingen. Uthuset innehåller ett pannrum där det finns borrat hål med bergsvärme och en "bergsvärmelåda". Dock så har delar av detta frysit sönder, men allt fungerade väl sist det användes (för några år sen sedan byggfirman som köpte tomten och styckade upp den och förde upp nya hus på styckningarna stängde av allt, men glömde lite vatten kvar i rören). Förutom "bergsvärmelådan" så finns det nästan inga rör som har med värme kvar att göra och inga radiatorer i uthuset. En första offert ger indikation på ca 70k för installation för vanliga radiatiorer om bergsvärmen skulle fungera.
Gillestugan kommer vara uppskattningsvis på ca 90m2 uppdelat på kök, matsal, wc och dusch på nedre plan och tvhörna, varmförråd och kontor/gästrum på övre plan. Öppen planlösning mellan matsal tvhörna och varmförråd (öppet till nock från matsalen). en öppning utan dörr från kök till matsal. Dörr till toa från matsal och dörr till kontor/gästrum från varmförråd (som är mera som en korridor än något annat).
Om det är så att det går att få bergsvärmen att fungera - vad skulle ni säga är bäst? Luft luft värmepump (minst ett par st) eller fläktkonvektorer (även där några st på strategiska ställen)?
Jag tänker nog skaffa en braskamin oavsett till uthuset.
Tackar på förhand för bra svar och som en extra tjänst så önskar jag att ni svarar på ytterst lekmannaspråk iom att jag är väldigt obevandrad gällande detta, som ni säkert redan har listat ut