(i cool läget)... Jag brukar höja "önskad temperatur" minst 2-3 grader över aktuell insugstemp + fläkten inställd på max. Kompressorn stannar men kylning fortsätter en stund till eftersom det finns redan gas kondenserad. Efter ca 3-5 minuters fläktande stänger jag av. Nu har jag en äldre pump med kapillärrör medans din maskin säkert har elektroniskt styrd expansionsventil så det kanske dröjer längre för din maskin att läcka igenom all redan kondenserad gas... experimentera med denna metod med en temp sensor fastsatt frihängande i utblåset.
1. när du höjer "önskad temp" i cool mode långt över aktuell rums temp så skall kompressorn stanna i utedelen inom nån minut (ibland är det långsam regleringsprocess, därav reagerar den ev. inte direkt) ...och kompressorn måste förbli avstängd under resten av lamellavfuktningen.
2. du fläktar bort restfukten... (känns inte så skönt just då
).
3. När maskinen stängs av och tempsensorn följer med in och blir kvar på insidan av luckan, då kan du få reda på om det finns ett kallras kvar eller ej. Rapporterar sensorn efter några minuter omkring rumstemp så har du lyckats, rapporterar den temperatur långt under omgivningstemp har du säkerligen kondenserad gas kvar som kyler innerdelen. Då måste du fläkta längre.